Multiple Unit 472 van Statisch materieel in Nederland
Manufacturer | Talbot/Düwag |
---|---|
Type | Mat'64 |
Year build | 1970 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Wijster |
Ready for service? | nee |
Weight | 86,00 ton |
Total length | 52,1 m |
Classification | 2'Bo'+Bo'2' |
Power | 692 HP (508,6 kW) |
Max. speed | 140 km/h |
Traction details | De El2 472 en El2 473 werden tijdens de bouw in 1970 voorzien van een chopperinstallatie. Deze chopperinstallatie wordt door thyristoren geregeld en geleverd door Smit en Heemaf. Met deze treinstellen werden verdere proeven uitgevoerd nadat er eerder proeven waren genomen met het motorrijtuig Materieel'24 mP 9204. In de treinstellen zijn de schakelwals en de bijhorende relais vervangen door thyristoren. Deze zorgen er voor dat de tractiestroom in pulsen aan de tractiemotoren wordt aangeboden. Dit gebeurd met een frequentie van honderden keren per seconde. Door de frequentie te wijzigen wordt er voor gezorgd dat de tractiemotoren op het juiste moment de juiste spanning krijgen. Het voordeel van deze sturing is de gelijkmatigere aanzet, een lagere warmteproductie die ook langere tijd kan aanhouden en energiezuinig rijden. Een door een thyristor aangestuurd treinstel gebruikt bij de aanzet vanuit stilstand slechts 50 ampère. Een treinstel dat voorzien is van weerstanden gebruikt bij de aanzet 300 ampère. De thyristoren werden geplaatst in de kast waar bij de overige treinstellen de weerstanden zijn geplaatst. De installatie gaf in de eerste jaren vele problemen. Pas in 1973 werd de installatie bedrijfszeker geacht na vele aanpassingen. Bij de R4 revisie in 1991 kregen de treinstellen alsnog een weerstands tractie installatie. Dit besluit werd ingegeven doordat de treinstellen als te afwijkend werden bestempeld ten opzichte van de gehele serie. De ervaringen van de treinstellen zorgde er voor dat de treinstellen ICM vanaf de ElD3 4051 werden geleverd met deze besturing. (C) RailWiki. |
Orig. owners | NS |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
De 472 ging in februari 2007 met schade terzijde, nadat deze in juni 2006 beschadigd is geraakt bij een aanrijding in Maastricht. De 472 werd op 15 december 2007 naar Wijster overgebracht ten behoeve van brandweeroefeningen.
Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Gerard de Graaf, email: gwdegraaf(a)hotmail.com
Marcel Buchholz, email: marcel.buchholz94(a)gmail.com
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure