Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebzug 472 van Statisch materieel in Nederland

HerstellerTalbot/Düwag
TypMat'64
Baujahr1970
Spurweite1435 mm
StandortWijster
Betriebsfähigkeit.nee
Gewicht86,00 ton
Länge über die Puffer52,1 m
Achsfolge2'Bo'+Bo'2'
Leistung692 PS (508,6 kW)
Höchstgeschwindigkeit140 km/h
Antrieb

De El2 472 en El2 473 werden tijdens de bouw in 1970 voorzien van een chopperinstallatie. Deze chopperinstallatie wordt door thyristoren geregeld en geleverd door Smit en Heemaf. Met deze treinstellen werden verdere proeven uitgevoerd nadat er eerder proeven waren genomen met het motorrijtuig Materieel'24 mP 9204. In de treinstellen zijn de schakelwals en de bijhorende relais vervangen door thyristoren. Deze zorgen er voor dat de tractiestroom in pulsen aan de tractiemotoren wordt aangeboden. Dit gebeurd met een frequentie van honderden keren per seconde. Door de frequentie te wijzigen wordt er voor gezorgd dat de tractiemotoren op het juiste moment de juiste spanning krijgen. Het voordeel van deze sturing is de gelijkmatigere aanzet, een lagere warmteproductie die ook langere tijd kan aanhouden en energiezuinig rijden. Een door een thyristor aangestuurd treinstel gebruikt bij de aanzet vanuit stilstand slechts 50 ampère. Een treinstel dat voorzien is van weerstanden gebruikt bij de aanzet 300 ampère. De thyristoren werden geplaatst in de kast waar bij de overige treinstellen de weerstanden zijn geplaatst. De installatie gaf in de eerste jaren vele problemen. Pas in 1973 werd de installatie bedrijfszeker geacht na vele aanpassingen. Bij de R4 revisie in 1991 kregen de treinstellen alsnog een weerstands tractie installatie. Dit besluit werd ingegeven doordat de treinstellen als te afwijkend werden bestempeld ten opzichte van de gehele serie. De ervaringen van de treinstellen zorgde er voor dat de treinstellen ICM vanaf de ElD3 4051 werden geleverd met deze besturing. (C) RailWiki.

Urspr. EigentümerNS
      
This text is not yet available in English

De 472 ging in februari 2007 met schade terzijde, nadat deze in juni 2006 beschadigd is geraakt bij een aanrijding in Maastricht. De 472 werd op 15 december 2007 naar Wijster overgebracht ten behoeve van brandweeroefeningen.

Daten verwalted durch:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Gerard de Graaf, email: gwdegraaf@hotmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.