Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Carriage C 7032 van Stichting Stoomtrein Goes Borsele

1

Rijtuig C7032 als noodwoning in Goes. Foto Steef Janssens

2
ManufacturerJ. J. Beijnes, Haarlem, Nederland
TypeCd, derde klasse doorgangsrijtuig voor internationaal verkeer
Year build1904
Gauge1435 mm
LocationGoes
Ready for service?nee
Status NRRA
Weight35,2 ton
Total length18,3 m
Classification2'2'
Orig. ownersHSM (Hollandse IJzeren SpoorwegMaatschappij), NS (Nederlandsche Spoorwegen)
Historical numbersHSM 1852, NS C 7032
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Het enige bewaarde HSM D-treinrijtuig is het rijtuig NS C7032, de voormalige HSM C1852. Het rijtuig maakt deel uit van een serie van drie, de NS C7031-7033, die in dienst werd gesteld in 1904 en is gebouwd door Beijnes in Haarlem. De C7032 ging als laatste van de serie buiten dienst in 1952. Vervolgens werd het rijtuig noodwoning aan de Cartesiusweg in Utrecht en daarna woning in Voorthuizen. De laatste eigenaar zaagde het rijtuig in twee delen, teneinde het vervoer van Utrecht naar Voorthuizen over de weg mogelijk te maken. Sinds 2013 is het rijtuig bij de SGB, waar het staat opgesteld op een Allan-wagen.

Het rijtuig beschikt over 8 coupés, die echter niet afzonderlijk zijn afgesloten door (schuif-)deuren. In totaal biedt het rijtuig 64 zitplaatsen. Opvallend zijn de treeplankjes onder elk afzonderlijk raam en de bijbehorende handgrepen. Een ander markant detail zijn de enigszins lompe waterbakken die bovenop de beide toiletten geplaatst zijn.

Het onderstel van het rijtuig is grotendeels van staal, met enkele houten dwarsbalken. De opbouw van het rijtuig is geheel van hout, met alleen stalen beplating. Het rijtuig dient voorzien te worden van draaistellen van het Engelse type, die echter niet aanwezig zijn.

Dit rijtuig heeft de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten.

Sinds 2022 staat het rijtuig geconserveerd opgesteld op het museumterrein in Goes, weer in de uitvoering als noodwoning. Aangezien een rijvaardige restauratie voorlopig niet op de planning staat, is besloten het rijtuig op deze manier te presenteren aan het publiek. Beide helften van het rijtuig staan weer in een hoek van 90 graden bij elkaar, net als destijds in Voorthuizen. De ene helft van het rijtuig is voor het publiek toegankelijk, de andere helft is volledig ingericht als authentieke woning.

Data maintained by:
Ralph van Meer, email: destoomtrein(a)home.nl
Steef Janssens, email:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure