Motor unit GVB 330 van the Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Name | Diesel/Rangeertram |
---|---|
Traction | Diesel-elektrisch |
Manufacturer | Werkspoor |
Type | Tram, 2 assig |
Year build | 1918 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Amsterdam |
Ready for service? | ja |
Weight | 11,00 ton |
Total length | 9,535 m |
Classification | Bo |
Max. speed | 30 km/h |
Traction details | 2 electromotoren, kan zowel op bovenleidingspanning als diesel-electrisch rijden. |
Orig. owners | GTA, GVB |
Historical numbers | GVB 330, P17, H47 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Dit motorrijtuig is als onderdeel van de tweede serie "grootbordeswagens" (321 - 355) geleverd en in dienst gesteld in 1918.
Door de electrische installatie, die afkomstig is van Siemens-Schuckert, werden ze al gauw "Schuckerts" genoemd.
In 1956 werd de 330 uit de lijndienst gehaald en in de Centrale Werkplaats van het GVB omgebouwd te worden tot pekelwagen P17, de laatste van de serie P1 - P17. Het interieur werd gedemonteerd en een pekeltank met sproei-installatie kwam ervoor in de plaats. Het motorrijtuig kreeg hierbij de bijbehorende grijze kleur.
In 1971 verdwenen bij een modernisering de hoeklantaarns en vonden de nodige aanpassingen en verbeteringen aan de sproei-installatie plaats.
De P17 kreeg als eerste pekelwagen de oranje kleur en in 1983 werd het nummer H47 aangebracht. In 1991 werd de H47 overgenomen door de Tramweg-Stichting nadat de pekeltank was verwijderd en er een dieselmotor voor in de plaats was gemonteerd. Vanwege het ontbreken van een bovenleiding in de remise is dit zeer gewenst voor een rangeermotorwagen.
De tram is teruggeschilderd in de toestand van 1950 en is thans eigendom van de EMA.
Data maintained by:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure