Locomotive 10 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM
Traction | Diesel |
---|---|
Manufacturer | Orenstein & Koppel, abt. Montania, Nordhausen (BRD) |
Type | RL1c |
Works number | 10826 |
Year build | 1940 |
Gauge | 700 mm |
Location | |
Ready for service? | nee, revisie gepland |
Weight | 3 ton |
Classification | B-dm |
Power | 12 HP (8,8 kW) |
Traction details | |
Orig. owners | Amsterdamse Ballast Maatschappij / O&K Amsterdam (Verhuurpark?) / Steenfabriek Heibloem, Veldhoven / Museum 't Oude Slot, Veldhoven |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
De locomotief van het type RL1c is in 1940 gebouwd door O&K Montania te Nordhausen. en moet wel een van de laatst gebouwde O&K Montania RL1 locomotieven zijn.
In 1942 werd in Nordhausen de laatste locomotief gebouwd... Zoals wellicht bekend werd Orenstein & Koppel in de oorlog onteigend, van haar (Joodse) naam ontdaan en omgedoopt in MBA.
De RL1c is in oorlogstijd op 19.07.1940 geleverd aan de Amsterdamse Ballast Maatschappij. Uiteraard zijn wij zeer geinteresseerd in de (oorlogs)geschiedenis van de loc.... Helaas is nog niet bekend waar de loc toen is ingezet. Diverse grote aanemerswerken liepen gewoon door in de oorlog. Ook de 'Organisation Todt' vorderde veel smalspoormaterieell voor bunkerbouw langs de kust. Ook hier zou de loc voor bestemd kunnen zijn geweest...
De loc gaat ergens na de oorlog weer terug naar O&K Amsterdam (waarschijnlijk voor het verhuurpark) en later, in 1962 duikt de loc op bij steenfabriek Heibloem te Veldhoven.
De loc wordt na de sluiting van de fabriek voor restauratie verscheept naar de gemeentewerf van Veldhoven waar inderdaad ook aan de restauratie begonnen is en de loc totaal uiteen genomen wordt.
De gedemonteerde loc komt uiteindelijk in de collectie van Museum 't Oude Slot in Veldhoven terecht maar ondanks het enthousiasme van een van de medewerkers die het locje onder zijn hoede neemt, kan men hier vanwege het gebrek aan kennis en faciliteiten niet veel aanvangen met een smalspoor diesellocomotief in onderdelen. Bovendien is de loc een grote en zware 'sta in de weg' bij de op handen zijnde verhuizing/herindeling van het museumdepot in Veldhoven. Vandaar ook dat is besloten de loc aan ons museum af te staan met de belofte van onze kant het locomotiefje weer leven in te blazen....
Voor onze collectie is de loc interessant, vanwege de 'oorlogsgeschiedenis' en ook al omdat we al heel lang op zoek waren naar een Montania RL1. De loc is zo op het oog vrijwel compleet, mist de kettingen maar bezit gelukkig nog de originele O&K eencilinder 4 takt motor.
Opmerkelijk is eigenlijk dat er voorzover bekend slechts drie stuks van dit type RL1c in Nederland bestaan. De meeste bewaarde RL1 locjes zijn van het type RL1a. De andere bewaarde RL1c's maakt deel uit van de collectie van het ISM te Erica en de SKL te Valkenburg. Het SKL locomotiefje heeft voorheen ook al een tijdje deel uitgemaakt van de NSS collectie te Katwijk,het Wegenbouwmuseum te Ede en het Amsterdams Waterleiding Museum.
Aan de opbouw en herstelling van onze locomotief is een aantal jaar geleden begonnen. Vanwege de verhuizing uit Harskamp is dit karwei stil komen te liggen.
Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure