Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 7 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM

TractionDiesel
ManufacturerArnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a/d Sieg (BRD)
TypeEL 110
Works number11883
Year build1955
Gauge700 mm
LocationBruikleen Schoenmaker Markelo
Ready for service?ja
Weightca. 4 ton
ClassificationB-dm
Power12 HP (8,8 kW)
Max. speed3-5-8-13 km/h
Traction details

1 cilinder Jung 2 tact dieselmotor, type SE110, watergekoeld / kettingaandrijving

Orig. ownersH.E. Oving , Rotterdam / Verhoef & Van de Heuvel, Meerkerk / Cornelissen Nieuwaal / Cornelissen, Veen NB
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

ARNOLD JUNG LOKOMOTIVFABRIK G.M.B.H. - JUNGENTHAL (BRD)


Arnold Jung en Christian Staimer richten in 1885 de JungÇsche Lokomotivfabrik 'Jung & Staimer OHG' op, gevestigd in Kirchen a/d Sieg. Meteen in het eerste jaar bouwt Jung zijn eerste smalspoorloc, een stoomlocomotief op 700mm spoor. In 1913 veranderd de naam in 'Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal' en in de 20er jaren begint de productie van motorlocomotieven.

H.E Oving's IJzer- en Staalhandel te Rotterdam, later Oving-Spoor te Hendrik Ido Ambacht importeerd, verkoopt en verhuurd Jung locomotieven in Nederland.


TYPE EL110


Met ca. 900 stuks is de EL110 een veel gebouwd type bij Jung. De loc kenmerkt zich door zijn niet al te grote afmetingen, simpele 2 takt dieselmotor met ca. 12 pk vermogen en 4 versnellingen voor en achteruit. Veel EL110 locomotieven werden via Oving naar Nederland geleverd.


GESCHIEDENIS No. 11883


No. 11883 wordt in 1957 naar Oving geleverd. In 1967 verhuisd de loc naar Verhoef heibedrijf te Meerkerk. De loc wordt in 1993 gekocht door smalspoorliefhebbers vader en zoon Cornelissen. Zij hebben een machinefabriek en gebruiken smalspoor voor het transport van zware delen en materialen van en naar de openbare weg. Uiteindelijk wordt al het materieel inclusief de Jung in 2001 aan onze stichting geschonken.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Bij cornelissen is de loc voorzien van een electrische startinrichting en is de achterwand geheel vervangen. De loc was oranje gekleurd. Bij aankomst in Harskamp is er en kleine motorrevisie uitgevoerd, is de loc uiterlijk opgeknapt en groen geschilderd en is de electrische installatie nagezien. Omdat de loc makkelijk te starten is door onze (oudere) medewerkers werd de loc ingezet voor personentreinen, maar zij moest na verloop van tijd buiten dienst terzijde worden gesteld..


De loc heeft een versleten versnellingbak en ook de motor is aan een revisie toe. Onder andere vervanging van pakkingen is nodig.


De komende jaren gaat de loc echter met de 5 grote Spoorijzer kipwagens van steenfabriek 'De Vlijt' in bruikleen naar een steenfabriekmuseum in het oosten des lands. Hier zullen de loc en kipwagens als statisch objecten tentoon gesteld worden. 

Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure