Multiple Unit NS 114 van the Stichting 2454 Crew
| Traction | Diesel-elektrisch |
|---|---|
| Manufacturer | Werkspoor NV, Amsterdam/Utrecht |
| Type | DE3, plan U |
| Year build | 1960 |
| Gauge | 1435 mm |
| Location | Amersfoort |
| Ready for service? | nee, revisie gepland |
| Status NRR | A |
| Weight | 137 ton |
| Total length | 74,500 m |
| Classification | Bo'Bo'de + 2'2'+ 2'2' |
| Max. speed | 125 km/h |
| Traction details |
dieselmotor: SACM: MGO-175 BSHR |
| Orig. owners | Nederlandse Spoorwegen (NS), Nederlands Spoorwegmuseum |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Vanaf 1960 werd volgens investeringsplan U een serie van 42 diesel-elektrische treinstellen 111 - 152 in dienst gesteld ter vervanging van de oudere dieseldrieën uit 1934. Ze waren uitgerust met een Werkspoor-dieselmotor type RUHB 1616.
De kleur was oorspronkelijk tomaatrood. De kopvorm met een neus en hoge cabine was afgeleid van die van Materieel '54.
Afhankelijk van het vervoersaanbod konden maximaal drie DE3-treinstellen met de automatische Scharfenbergkoppelingen gecombineerd worden.
Het uiterlijk van de DE3 diende als voorbeeld voor het latere Materieel '64 en de motorpostrijtuigen serie 3001 - 3035.
De dieseltreinen waren bestemd voor de dienst op de niet-geëlektrificeerde hoofdlijnen, zoals Geldermalsen - Dordrecht, Zwolle - Emmen, Nijmegen - Venlo - Roermond en andere lijnen.
De buitenschuifdeuren werden vanaf 1971 vervangen door zwenk-zwaaideuren en de kleur werd overeenkomstig de nieuwe huisstijl gewijzigd in geel.
In 1980 begon de vervanging door MGO-dieselmotoren van SACM, 4-takt dieselmotoren met hogedrukvulling en inlaatluchtkoeling.
De treinstellen zijn voorzien van ATB.
Treinstel 114 is in de periode 31-5-1999 t/m 1-7-2002 uitgeleend geweest aan Syntus en heeft daarna nog tot 26-2-2003 dienst gedaan bij NS. Het kwam in 2003 naar het Spoorwegmuseum.
De nummers 115, 121 en 151 kwamen bij andere museumtreinorganisaties terecht.
In 2009 werd treinstel 114 weer dienstvaardig gemaakt, waarna het huisstijlgeel in 2010 door de oorspronkelijke rode kleur is vervangen.
Het treinstel kwam in 2025 naar de Stichting 2454 Crew.
Data maintained by:
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure



