Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebzug NS 114 van der Stichting 2454 Crew

Copyright Etienne Blaas

AntriebsartDiesel-elektrisch
HerstellerWerkspoor NV, Amsterdam/Utrecht
TypDE3, plan U
Baujahr1960
Spurweite1435 mm
StandortAmersfoort
Betriebsfähigkeit.nee, revisie gepland
Status NRRA
Gewicht137 ton
Länge über die Puffer74,500 m
AchsfolgeBo'Bo'de + 2'2'+ 2'2'
Höchstgeschwindigkeit125 km/h
Antrieb

dieselmotor:  SACM: MGO-175 BSHR
- aantal cilinders:  12
- boring x slag:  180 x 175 mm
- continu vermogen:  1050 epk bij 1500 omw/min
middellijn drijfwielen:  950 mm
snelheid: 125 km/h

Urspr. EigentümerNederlandse Spoorwegen (NS), Nederlands Spoorwegmuseum
      
This text is not yet available in English

Vanaf 1960 werd volgens investeringsplan U een serie van 42 diesel-elektrische treinstellen 111 - 152 in dienst gesteld ter vervanging van de oudere dieseldrieën uit 1934. Ze waren uitgerust met een Werkspoor-dieselmotor type RUHB 1616.

De kleur was oorspronkelijk tomaatrood. De kopvorm met een neus en hoge cabine was afgeleid van die van Materieel '54.
Afhankelijk van het vervoersaanbod konden maximaal drie DE3-treinstellen met de automatische Scharfenbergkoppelingen gecombineerd worden.
Het uiterlijk van de DE3 diende als voorbeeld voor het latere Materieel '64 en de motorpostrijtuigen serie 3001 - 3035.
De dieseltreinen waren bestemd voor de dienst op de niet-geëlektrificeerde hoofdlijnen, zoals Geldermalsen - Dordrecht, Zwolle - Emmen, Nijmegen - Venlo - Roermond en andere lijnen.

De buitenschuifdeuren werden vanaf 1971 vervangen door zwenk-zwaaideuren en de kleur werd overeenkomstig de nieuwe huisstijl gewijzigd in geel.

In 1980 begon de vervanging door MGO-dieselmotoren van SACM, 4-takt dieselmotoren met hogedrukvulling en inlaatluchtkoeling.

De treinstellen zijn voorzien van ATB.
Treinstel 114 is in de periode 31-5-1999 t/m 1-7-2002 uitgeleend geweest aan Syntus en heeft daarna nog tot 26-2-2003 dienst gedaan bij NS. Het kwam in 2003 naar het Spoorwegmuseum.
De nummers 115, 121 en 151 kwamen bij andere museumtreinorganisaties terecht.

In 2009 werd treinstel 114 weer dienstvaardig gemaakt, waarna het huisstijlgeel in 2010 door de oorspronkelijke rode kleur is vervangen.
Het treinstel kwam in 2025 naar de Stichting 2454 Crew.
 

Daten verwalted durch:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.