Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebzug 115 van der Stichting 2454 Crew

1

2
AntriebsartDiesel-elektrisch
HerstellerWerkspoor, Amsterdam
TypDE III / Plan U
Baujahr1960
Spurweite1435 mm
StandortOnnen
Betriebsfähigkeit.nee
Gewicht137 ton
Länge über die Puffer74,50 m
AchsfolgeBo'Bo' + 2'2'+ 2'2'
Leistung1000 PS (735,0 kW)
Höchstgeschwindigkeit130 km/h
Antrieb

SACM, niet omkeerbare 4-takt dieselmotor met hogedrukvulling en inlaat-luchtkoeling.

Urspr. EigentümerNederlandse Spoorwegen (NS)
      
This text is not yet available in English

Het dieselelektrische driewagenmaterieel (DE3), type Plan U, was bestemd voor vervoer van reizigers, voornamelijk op niet-geëlektrificeerde baanvakken. Het materieel is in de periode 1960 - 1963 gebouwd door de toenmalige Nederlandse fabrikant Werkspoor. De kopvorm met een neus en hoge cabine was een afgeleide van die van Materieel '54. De DE3-vorm diende weer als voorbeeld voor het latere Materieel '64 en de Motorpostrijtuigen. Afhankelijk van het vervoersaanbod kunnen maximaal drie DE3-treinstellen, door middel van een automatische koppeling, gekoppeld worden. De treinstellen zijn voorzien van ATB.

De levensloop van DE3 115
De 115 komt op 11 november 1960 in dienst. Het treinstel is samengesteld uit de mBDk (120.015)+B (121.015)+ABk (122.015). Het stel is amper drie maanden oud als het op 12 februari 1961 via Venlo op transport gaat naar Wenen, bestemd voor proefnemingen in de Klimakammer. De 115 keert op 28 maart weer in Utrecht terug. Let wel: de hele weg werd op eigen kracht afgelegd.

De eerste revisie is van 6 november – 3 december 1964: de looprijtuigen in Haarlem, de mBDk in Tilburg. Voor het herstel van diverse gebreken is de 115 van 11 december 1964 – 15 januari 1965 in Haarlem. Bij Werkspoor in Utrecht voor inbouw van de voorbereidende ATB-apparatuur is de 115 van 29 november -14 december 1966. In april 1969 worden de NS-emblemen op het treinstel aangebracht.

Bij de volgende H2-revisie wordt de 115 geel. Het stel komt op 12 juni 1969 naar Haarlem, waar de looprijtuigen op 25 juli vertrekken naar Tilburg voor combineren met de mBDk. De 115 komt op 7 augustus weer in dienst en is dan de 9e gele dieseldrie. Van 3 – 17 oktober 1972 is de 115 weer in Haarlem, nu voor monteren van de zwenkzwaai deuren.

De volgende H2 is in 1974: van 18 juli – 20 september zijn de B+ABk in Haarlem, waarna ze in Tilburg hun mBDk weer ontmoeten. De 115 komt daar op 14 oktober weer op de baan.

De Grote Herstelling (H3) krijgt de 115 in 1981: op 22 september komt het stel naar Haarlem, waar de mBDk op 28 september vertrekt naar Tilburg (en daarbij de zojuist gerevideerde combinatie B+ABk 118 meeneemt). De looprijtuigen 115 komen op 10 december ook naar Tilburg, worden met de mBDk gecombineerd, waarna het stel op 21 december 1981 weer in dienst komt.

Het blijft voorlopig rustig in het bestaan van de 115. Het is al 14 september 1987 als het stel naar Haarlem komt voor voorbereidende werkzaamheden voor de volgende H2-revisie. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan de ATB-bekabeling, maar voornamelijk vertoeft de 115 in de asbestloods. Het stel vertrekt op 9 oktober naar Tilburg waar de revisie van het gehele treinstel plaats vindt. Hierbij wordt de 115 als eerste DE3 voorzien van ATB. Kort voor de kerst, op 24 december 1987, komt de 115 weer op de baan.

Op 20 maart 1990 botst de 115 als trein 7739 tussen Zevenaar en Didam op een vrachtauto, het is de enige vermeldenswaardige aanrijding in het leven van de 115. Voor herstel is het stel in Haarlem van 22 maart – 2 mei 1990.

Hoewel de “eer” aan de 114 was toegedacht, is het toch de 115 die als laatste DE3 wordt ontasbest in de loods van de werkplaats Roosendaal, daarna zou de loods worden gesloten. Op 5 april 1994 komt de 115 in Roosendaal aan, op 20 april vertrekt de behandelde ABk naar Tilburg, op 25 mei gevolgd door de B+mBDk. In Tilburg krijgt het stel vervolgens weer een H2-revisie, waarna het op 8 september 1994 wordt afgeleverd. Van 16 – 24 oktober 1996 is de 115 weer even in Tilburg, nu voor herstel van een defecte kachel.

Per 15 december 1998 gaan de 113, 114, 115 en 125 voor Syntus rijden op het baanvak Zutphen-Winterswijk. Per 30 mei 1999 worden de stellen, alsmede de buffels 3450-3453, formeel verhuurd aan Syntus. In de Syntus periode loopt de mBDk op 14 september 2000 brandschade op, het herstel is van 18 september – 20 oktober in Haarlem.

Op 31 mei 2002 levert Syntus DE3 112 terug aan NSR, waarbij het stel in Arnhem komt te staan. De 113-115 zullen per 1 juli contractueel naar NSR terugkeren. De 112-115 zullen wel nog ingezet worden in de spitstreinen Arnhem – Zevenaar, omdat er twee Lint-stellen op Almelo – Mariënberg dienst doen.

In augustus 2002 is het Syntus-avontuur voor de 115 ten einde en wordt het stel, samen met de 112, 113 en 114 opgeborgen in Arnhem. Op 3 oktober komen de nog rijdende NS-collega’s 147 + 118 de 115 te Arnhem Berg ophalen en slepen het stel naar het Amersfoortse emplacement Bokkeduinen. De 113 en 115 worden op 6 december 2003 achter de 125+195 van Bokkeduinen naar Haarlem gesleept voor de HIJSM. Per 01-04-2006 was het stel weer dienstvaardig en toegelaten tot het spoorwegnetwerk in Nederland.

Na vernielingen in 2009 is het stel in 2010 overgegaan van de HIJSM naar de Stichting DE-3, nadat het eerder al naar Amersfoort verhuisde. De 115 heeft een UIC-nummer gekregen, te weten 90 84 0 122 115-9. De voorlopige standplaats van het stel was Amersfoort, daar is het stel aansluitend hersteld in de periode 2010-2013. Het stel heeft daarna weer een inzetcertificaat gekregen en heeft tot eind 2014 gereden.

Op 6 December 2018 is het stel door de 766 naar Onnen gesleept omdat het uit Amersfoort weg moest. Op 20 november 2019 is het treinstel overgedragen aan een particulier, waarna de Stichting DE-3 zich per 1 december 2019 heeft opgeheven. De in slechte staat verkerende 115 zal als plukstel voor de 151 dienen.

Daten verwalted durch:
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.