Carriage 6904-61 van the Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
ZLSM
Name | Plan-E |
---|---|
Manufacturer | Beijnes Haarlem |
Type | Plan E |
Year build | 1955 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Simpelveld |
Ready for service? | nee, revisie gepland |
Weight | 66 ton |
Total length | 23,05 m |
Classification | 2`2` |
Max. speed | 120 km/h |
Orig. owners | Nederlandse Spoorwegen, NSM |
Historical numbers | BKD 6904, RD 6954, RD 50 84 8737 204 , Dw 80 84 978 2 507-1 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
De restauratierijtuigen CKDd 6901-6926 werden door Beijnes gebouwd in 1955/1956. Na een aantal jaren bleek de restauratie- en keukenaccommodatie in de BKD-rijtuigen niet meer te voldoen. De kleine keuken met 4 gesloten compartimenten 2de klasse voldeed niet meer aan de voor een goede exploitatie te stellen eisen. Bij dienst als restauratie werd in ieder dezer 4 compartimenten een grote aanzettafel geplaatst.
Drie compartimenten à 8 personen maakten plaats voor een open restauratie-afdeling met 22 zitplaatsen en vaste opklapbare tafels als bij de serie ElD4 711. Het vierde compartiment werd als pantry bij de keuken getrokken. Hierdoor kon er een groter kolenfornuis worden geplaatst maar ook een elektrische koelkast en ijskast.
Deze wijziging werd uitgevoerd in de jaren 1960 t/m 1962. Bij deze verbouwing werden de BKD 6901-6926 vernummerd in RD 6951-6976. Enige jaren later werd een elektrisch fornuis geplaatst.
De RD 6951-6976 kregen later de computernummers 50 84 8737 201-232.
Eind 1987 werden alle RD-rijtuigen Plan-E afgevoerd. De afgevoerde RD's zouden niet meteen gesloopt worden in verband met verbouwingsplannen tot ongevallenwagens en begeleidingsrijtuigen voor de ongevallenkranen.
In 1989 heeft de werkplaats Tilburg twee restauratierijtuigen Plan E omgebowd tot ongevallenrijtuig. De 50 84 8737 204 (ex RD 6954 en BKD 6904)en 208 (ex RD 6958 en BKD 6908) werden in 1988/9 verbouwd tot ongevallenwagens 80 84 978 2 507-1 en 506-3, gestationeerd in resp. Eindhoven en Utrecht.
Na de ombouw werden de rijtuigen geheel geel geschilderd. De rijtuigen werden ingezet bij hersporingen en calamiteiten. Zij dienden voor de persoonlijke verzorging van het personeel. Tevens kon men in het rijtuig koffie, soep en dergelijke klaarmaken en serveren. Daarnaast was er een commando- en besprekingsruimte aanwezig.
Het rijtuig deed dienst laatstelijk in Eindhoven samen met de 975 1 536-7 (Hbis) en de Dw 975 1 517 (Stalen D). Eind december 1995 zijn deze wagens nog gereviseerd en geschilderd.
In 1999 werden de ongevallentreinen uiteindelijk vervangen door vrachtauto's. In augustus 2001 werd het rijtuig, dat lange tijd naast de HTMU-loods in Utrecht heeft gestaan, door de 1202 van het Spoorwegmuseum naar de ZLSM in Simpelveld overgebracht.
In augustus 2005 is het rijtuig technisch weer in orde gebracht en is de grafitti verwijderd.
Data maintained by:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure