Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 22 van Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ)

1

©Wytze Wijbenga

2
NameTOM
TractionSteam
ManufacturerKrupp Essen
TypeHannibal
Works number2410
Year build1949
Gauge1435 mm
LocationIJmuiden
Ready for service?ja
Weight49 ton
Total length9,235 m
ClassificationCn2t
Power450 HP (330,8 kW)
Max. speed45 km/h
Traction details

Ketel:
- Maximale werkdruk 12 bar
- Niet voorzien van oververhitter
Inhoud tenders:
- Watertender: 5,6 m3
- Kolentender: 4,5 ton
Overbrenging:
- 2 Cillinders
- Stoomverdeling volgens Heusinger ( Walschaert )

Orig. ownersRAG (Ruhrkohle AG ), Zeche Hannover
Historical numbersRAG D-22, KNHS 22
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

De Krupp serie 'Hannibal'

Na de 2de Wereld Oorlog ontwierp locomotieffabrikant Krupp te Essen een aantal standaard stoomlocomotieven voor gebruik in de zware industrie. Het ontwerp omvatte een 2-assige locomotief, 3- assige locomotief type 'Hannibal', een 3-assige locomotief type 'Knapsack' en de 4-assige locomotief type 'Bergbau'. Daar diverse onderdelen tussen de verschillende type`s uitwisselbaar waren, was dit Krupp`s variant op het welbekende Elna concept van Henschel. Locomotief 22 Tom is van het type Hanibal, welke Krupp tot 1961 heeft geproduceerd.

Locomotief 22 'Tom'

De RAG ( RuhrKohle AG ) heeft veel van dit type stoomlocomotief in bedrijf gehad, ze waren gestationeerd in de Regio Duisburg. Ze is in 1949 indienst gekomen als RAG D-22.

RAG D-22 heeft het daar tot 1974 uitgehouden, waarna ze ( door het verlopen van het revisie termijn ) terzijde werd gesteld en verkocht aan de toenmalige Hoogovens. Hier kwam ze, na revisie, in dienst als KNHS 22 en kreeg de naam Tom. Samen met locomotief 57 Bonne vormt zij het gezicht van de Corus Stoom IJmuiden. Sinds 1999 vormt deze machine de ruggegraat van de stoomtreinexploitatie. Ze staat bekend als een betrouwbare en makkelijke machine.

In 1995 ging ze buiten dienst voor een grote revisie. Het onderstel is gereviseerd in het Dampflokwerk Meiningen. In 1999 is ze weer in dienst gekomen.

Op 27 oktober 2013 heeft Tom voorlopig zijn laatste ritten gereden. De lok staat nu buiten dienst wegens de vereiste 40-jaars keuring.

Links

Data maintained by:
Wytze Wijbenga, email: nmld_beheer_csy(a)xs4all.nl
Niels Groenendijk, email: Niels (a) ng-railways.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure