Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 4 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

2345
TractionDiesel
ManufacturerArnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a/d Sieg (BRD)
TypeEL110
Works number11872
Year build1955
Gauge700 mm
LocationDepot Lelystad
Ready for service?ja
Weightca. 4 ton
ClassificationB-dm
Power12 HP (8,8 kW)
Max. speed3-5-8-13 km/h
Traction details

1 cilinder Jung 2 tact dieselmotor, type SE110, watergekoeld / kettingaandrijving

Orig. ownersH.E. Oving, Rotterdam / Nederveen Heibedrijf, Rotterdam
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

ARNOLD JUNG LOKOMOTIVFABRIK G.M.B.H. - JUNGENTHAL (BRD)


Arnold Jung en Christian Staimer richten in 1885 de JungÇsche Lokomotivfabrik "Jung & Staimer OHG" op, gevestigd in Kirchen a/d Sieg. Meteen in het eerste jaar bouwt Jung zijn eerste smalspoorloc, een stoomlocomotief op 700mm spoor. In 1913 veranderd de naam in "Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal" en in de 20er jaren begint de productie van motorlocomotieven.

H.E Oving's IJzer- en Staalhandel te Rotterdam, later Oving-Spoor te Hendrik Ido Ambacht importeerd, verkoopt en verhuurd Jung locomotieven in Nederland.


TYPE EL110


Met ca. 900 stuks is de EL110 een veel gebouwd type bij Jung. De loc kenmerkt zich door zijn niet al te grote afmetingen, simpele 2 takt dieselmotor met ca. 12 pk vermogen en 4 versnellingen voor en achteruit. Veel EL110 locomotieven werden via Oving naar Nederland geleverd.


GESCHIEDENIS No. 11872


No. 11872 wordt in 1955 naar Oving geleverd. De loc heeft, samen met andere Jung loc's dienst gedaan bij Heibedrijf Nederveen te Rotterdam. Bij Nederveen (en nu nog steeds) droeg de loc de naam "Bleddy Merry"

De loc is samen met zusterloc Jung 11870 door de heer Nederveen aan de stichting geschonken.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Na wat werk (oa. het loslaan van aan elkaar geroeste tandwielen in de versnellingsbak!) kon er weer met de loc gereden worden. Omdat de uiterlijke staat nogal te wensen overliet is de loc in Bruchem provisorisch wat opgeknapt zoals dat vroeger bij de bedrijven ook ging. De loc werd voorzien van een typische, bij Oving gebouwde cabine. De loc is in Bruchem en in Harskamp veelvuldig ingezet voor allerlei werktreinen. Weer of geen weer, warm of koud, een Jung motor slaat altijd aan.

Een aantal jaren geleden is de locomotief opnieuw uiterlijk opgeknapt.

Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure