Luggage and Mailwagon 6 (D6) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Name | NTM D6 |
---|---|
Manufacturer | Werkspoor, Amsterdam |
Type | Post-bagagewagen |
Year build | 1903 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Hoorn |
Ready for service? | ja |
Status NRR | A |
Total length | 8,06 m |
Classification | 2'2' |
Orig. owners | Nederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM) |
Historical numbers | D6 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1903 bouwde Werkspoor een serie post-bagagewagens voor de Nederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM). De NTM D6 werd in 1904 in dienst genomen bij de NTM. In 1915 werd de wagen voorzien van gasverlichting en in 1917-1918 werd de wagen voorzien van een vacuümrem en de raampjes van de bagageafdeling werden verwijderd. In 1946 is de D6 buiten dienst gesteld en afgevoerd.
In de periode 1946 - 1949 is de D6 in gebruik geweest als kantoor in Leeuwarden. In 1949 is de wagen verplaatst naar Gorredijk en heeft daar tot 1974 als kantoor dienst gedaan.
In 1974 kocht de Tramweg Stichting (TS) de D6 en werd deze overgebracht naar Midwolde. Eigenlijk zijn toen de eerste stappen gezet voor de restauratie. In 1978 is de wagen verplaats naar de Museumstoomtram en opgelsagen in de loods van Zwaag. In 2000 is de post-bagagewagen NTM D6, na een jaren lange restauratie, weer in dienst gesteld.
1903-1946 | In dienst bij de NTM | |
---|---|---|
1946-1949 | Verkocht, dienst als kantoor in Leeuwarden | |
1949-1974 | Verkocht, dienst als kantoor in Gorredijk | |
1974-1978 | Verkocht aan TS en overgebracht naar Midwolde, eerste start restauratie | |
1978-2000 | Van TS naar Museumstoomtram, opgeslagen in Zwaag | |
2000 | Na restauratie weer in dienst gesteld |
De NTM D6 doet tegenwoordig weer volledig dienst als rijdend postkantoor. Het geheel orgineel ingerichte post gedeelte van de wagen wordt tijdens speciale dagen altijd bemant door de postconducteur. Van sorteerrek, stempels en zegels tot touw en potloden, alles is aanwezig om de post zo spoedig mogelijk te kunnen verwerken.
Alle stations langs de lokaalspoorlijn zijn aangesloten op het postnetwerk. De postconducteur haalt en brengt de postzakken van de stations. Onderweg wordt de post gesorteerd en vertelt de postconducteur graag zijn verhaal.
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure