Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Luggage wagon 1 (P1) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NameNTM P1
ManufacturerKoninklijke Fabriek van Rijtuigen en Spoorwagens J.J. Beijnes, Haarlem / NTM-werkplaats, Drachten
TypeConducteur-bagagewagen
Year build1888, 1930
Gauge1435 mm
LocationHoorn
Ready for service?ja
Status NRRA
Total length7,5 m
Classification2
Orig. ownersNederlandse Tramweg-Maatschappij (NTM)
Historical numbersE10, D1, C1, P1
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Conducteur-bagagewagen NTM P1

Beijens leverde in 1888 de E10. In 1897 of 1898 werd de E10 vernummerd naar D1. Het was de bedoeling de D1 te verbouwen tot gesloten goederenwagen, maar dit gebeurde niet. In 1905, na een tijd buiten dienst te hebben gestaan, werd de D1 voorzien van balkons en als conducteurs/bagagewagen ingericht. Hierbij kreeg de D1 het nummer C1. In 1917 werd de C1 voorzien van een vacuümrem en in 1921 vernummerd naar P1. In 1930 werd de wagen afgevoerd, maar de NTM behield het onderstel, verstevigde dit en bouwde in 1930 daar een nieuwe P1 op.


Van de P1 werd in 1947 de bak aan de Noord-Oost-Friesche Autobusonderneming NV verkocht, die hem in Dokkum als bergplaats ging gebruiken. Later diende de P1 ook nog als schapenhok in Dokkum.


In 1971 werd de wagen geschonken aan de Museumstoomtram, via de Tramweg Stichting (TS). Na een grondige restauratie werd de P1 in 1972 opnieuw bij de Museumstoomtram in dienst gesteld. Echter zonder remwerk, wat tijdens een volgende herstelling als nog zal worden ingebouwd.


Tegenwoordig rijdt de P1 mee in de "Historische Trams" en dient dan als uitval basis voor de Horeca. Zo is het rijtuig voorzien van een koelkast en voorraadruimtes. Daarnaast doet de wagen ook nog steeds dienst als Conducteurwagen.


Geschiedenis

1888-190.    In dienst bij NTM
190.    Buiten dienst
1905-1930    Verbouwd en opnieuw in dienst gesteld bij de NTM als conducteur-bagagewagen
1930    Buiten dienst gesteld en bovenbouw afgevoerd, onderstel bewaard
1930-1947    Nieuwbouw op oude onderstel, in dienst bij NTM als conducteur-bagagewagen
1947-1960    Verkocht, dienst als berghok in Dokkum
1960-1971    Verkocht, dienst als schapenhok in Dokkum
1971    Geschonken aan Museumstoomtram, via de TS
1972    Na restauratie in dienst gesteld
Links

Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure