Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Mining tub Lok 8 van the Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

Paul Geilenkirchen

NamePersluchtlok
TractionPerslucht
ManufacturerAktiengesellschaft für Lokomotivbau Hohenzollern, Düsseldorf
TypePersluchtlokomotief
Year build1928
Gauge495 mm
LocationSimpelveld
Ready for service?nee
Weight8.87 ton
ClassificationB
Max. speed15 km/h
Traction details2 cilinder compound machine
werkdruk 18 bar
3 flessen met 3X 1300 liter zuurstof ( druk in fles 175 bar ) voorraad
Orig. ownersDomaniale Mijn te Kerkrade
Historical numbers8
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Dit soort lokomotieven werden in de Zuid-Limburgse mijnen gebruikt voor het ondergrondse vervoer van zowel kolen als mijnwerkers ( koempels ). Vanwege het gevaar van het zeer brandgevaarlijke mijngas, was in de periode tot aan het eind van de 2de wereld oorlog, diesel en electrische tactie niet mogelijk. Na de 2de wereldoorlog, toen de ventilatie mogelijkheden werden verbeterd, werden ook diesel en electrische lokomotieven ingezet.


De meeste locomotieven zijn na de mijnsluiting in het ondergrondse gangenstelsel achtergebleven. Voor zover bekend is van de Domaniale Mijn alleen persluchtlocomotief nr. 8 behouden. Voor de ZLSM een reden om de lokomotief technisch en cosmetsch te herstellen en tentoon te stellen voor het publiek. De lokomotief kwam als bouwpakket naar de ZLSM.

Deze Hohenzollern uit 1928 stond tot voor kort opgesteld op het perron van station Simpelveld, maar is op 4 februari 2009 in bruikleen gegeven aan de Stichting Gedachteniskapel van de Mijnwerkers en verhuisd naar het terrein van de voormalige Staatsmijn Wilhelmina in Terwinselen (Landgraaf). Aan de voet van de mijnsteenberg ligt de ingang van de O.V.S. leermijn die op initiatief van de Stichting Gedachteniskapel van de Mijnwerkers in originele staat is hersteld.

Links

Data maintained by:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure