Motor unit 1804 (MABD 1804) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Name | RTM MABD 1804 Kievit |
---|---|
Traction | Diesel-mechanisch |
Manufacturer | Hannoverische Waggonfabrik A.G., Hannover (HAWA) |
Type | Dieselmechanisch motorrijtuig |
Year build | 1924 |
Gauge | 1067 mm |
Location | Ouddorp (ZH) |
Ready for service? | ja |
Status NRR | A |
Weight | 25 ton |
Total length | 15,470 m |
Classification | B'2' |
Traction details |
-6 cilinder Deutz dieselmotor |
Orig. owners | N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historical numbers | RTM AB 315, RTM M61, RTM MABD 1804, RTM MBD 1804 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Dieselmechanisch motorrijtuig RTM MABD 1804 “Kievit”
In 1924 bouwde de Hannoverische Waggonfabrik A.G. 3 motorrijtuigen, waaronder de AB 315, voor de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Bij aflevering had de RTM AB 315 17 zitplaatsen eerste klasse en 23 tweede klasse.
In 1953 werd het motorrijtuig geheel gemoderniseerd. De teakhouten zijbetimmering maakte plaats voor staalplaten. Ten koste van 3 eerste klasse en 9 tweede klasse zitplaatsen werd er een bagageafdeling gebouwd. Ook de koppen van het motorrijtuig werden veranderd en zo verdwenen ook de karakteristieke koelers op het dak. De oude motor werd vervangen door een nieuwe, een zes cilinder van Deutz. Na de modernisering kwam het in dienst als de MABD 1804 “Kievit”.
Uiteindelijk heeft het motorrijtuig dienst gedaan tot 1966, tot aan de opheffing van de laatste RTM-tramlijn. De RTM MABD 1804 “Kievit” kwam in bezit van de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het motorrijtuig ondergebracht in de collectie van de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In de loop van de jaren heeft het motorrijtuig diverse restauraties ondergaan, onder andere in1975, 1987-1989, 1996-1997 en 2010-2011. Sindsdien is de motorwagen weer rijvaardig.
Dieselmotorrijtuig RTM MABD 1804 is een belangrijke representant van een belangrijke ontwikkeling in het Hollandse railvervoer: de toepassing van dieselmechanische overbrengingen bij interlokale tramwegen. Tijdens diverse restauraties zijn er nieuwe draaistellen, vervaardigd uit oude onderdelen, geplaatst. Daarnaast is er ook plaatwer vervangen en zijn de banken voorzien van nieuw leer. Het motorrijtuig is beoordeeld met aan A-status.
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure