Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 1804 (MABD 1804) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

1

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

2
NahmeRTM MABD 1804 Kievit
AntriebsartDiesel-mechanisch
HerstellerHannoverische Waggonfabrik A.G., Hannover (HAWA)
TypDieselmechanisch motorrijtuig
Baujahr1924
Spurweite1067 mm
StandortOuddorp (ZH)
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRA
Gewicht25 ton
Länge über die Puffer15,470 m
AchsfolgeB'2'
Antrieb

-6 cilinder Deutz dieselmotor
-Versnellingsbak systeem Milius

Urspr. EigentümerN.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Historischen NummerRTM AB 315, RTM M61, RTM MABD 1804, RTM MBD 1804
      
This text is not yet available in English

Dieselmechanisch motorrijtuig RTM MABD 1804 “Kievit”

In 1924 bouwde de Hannoverische Waggonfabrik A.G. 3 motorrijtuigen, waaronder de AB 315, voor de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Bij aflevering had de RTM AB 315 17 zitplaatsen eerste klasse en 23 tweede klasse.


In 1953 werd het motorrijtuig geheel gemoderniseerd. De teakhouten zijbetimmering maakte plaats voor staalplaten. Ten koste van 3 eerste klasse en 9 tweede klasse zitplaatsen werd er een bagageafdeling gebouwd. Ook de koppen van het motorrijtuig werden veranderd en zo verdwenen ook de karakteristieke koelers op het dak. De oude motor werd vervangen door een nieuwe, een zes cilinder van Deutz. Na de modernisering kwam het in dienst als de MABD 1804 “Kievit”.


Uiteindelijk heeft het motorrijtuig dienst gedaan tot 1966, tot aan de opheffing van de laatste RTM-tramlijn. De RTM MABD 1804 “Kievit” kwam in bezit van de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het motorrijtuig ondergebracht in de collectie van de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In de loop van de jaren heeft het motorrijtuig diverse restauraties ondergaan, onder andere in1975, 1987-1989, 1996-1997 en 2010-2011. Sindsdien is de motorwagen weer rijvaardig.


Dieselmotorrijtuig RTM MABD 1804 is een belangrijke representant van een belangrijke ontwikkeling in het Hollandse railvervoer: de toepassing van dieselmechanische overbrengingen bij interlokale tramwegen. Tijdens diverse restauraties zijn er nieuwe draaistellen, vervaardigd uit oude onderdelen, geplaatst. Daarnaast is er ook plaatwer vervangen en zijn de banken voorzien van nieuw leer. Het motorrijtuig is beoordeeld met aan A-status.


Geschiedenis

1924-1953    In dienst bij de RTM als motorrijtuig
1953    Modernisering
1953-1966    In dienst bij de RTM als B-personenrijtuig
1966    Verkocht aan de TS
1975    Restauratie
1987-1989    Restauratie
1996-1997    Restauratie
1997-2010    In afwachting van verdere restauratie
2010-2011    Mechanische en interieur revisie

Streeftoestand

Periode 3B*: 1950 tot 1956

Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.