Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 1602 (MABD 1602) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)

1

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

2
NahmeRTM MABD 1602 Reiger
AntriebsartDiesel-elektrisch
HerstellerCentrale werkplaats RTM, Rotterdam
TypDiesel-elektrisch motorrijtuig
Baujahr1950
Spurweite1067 mm
StandortOuddorp (ZH)
Betriebsfähigkeit.nee, in revisie
Status NRRA
Gewicht21,9 ton
Länge über die Puffer13,9 m
AchsfolgeB'2'
Antrieb

-6 cilinder dieselmotor GMC
-Elektrische aandrijving Smit/Slikkerveer
-2 elektromotoren in een draaistel onder passagiersruimte

Urspr. EigentümerN.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM)
Historischen NummerRTM MABD 1602, RTM MBD 1602
      
This text is not yet available in English

Diesel-electrische motorwagen RTM MABD 1602 Reiger

In 1950 bouwde de Centrale Werkplaas van de RTM de MABD 1602 voor de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Als basis voor de verbouwing diende de ME 16 van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg- Maatschappij (ZVTM), welke in 1936 was gebouwd uit een personenrijtuig van de zelfde maatschappij. De RTM heeft totaal vijf motorrijtuigen uit de serie overgenomen van de ZVTM, de bedoeling was ook deze om te bouwen naar voorbeeld van de 1602 echter dit is nooit uitgevoerd. De laatste vier kwamen bij de RTM in dienst onder de nummers MBD 70 en 72-74.


De 1602 heeft 6 zitplaatsen in de eerste klasse, 17 in de tweede klasse en een bagageafdeling. Bij de RTM heeft de motorwagen vooral dienst gedaan op de lijn Zijpe - Burgh. Na opheffing van deze lijn, als gevolg van de overstromingen bij de watersnoodramp in 1953, werd de motorwagen overgebracht naar de Hoekse Waard en daarna naar Goeree-Overflakkee. Daarna heeft de 1602 nog op de lijnen van Rotterdam naar Voorne-Putten dienst gedaan. Bij de opheffing kwam de motorrijtuig in het bezit van de Tramweg Sitchting (TS). Op dit moment is de motorrijtuig eigendom van de S. v/h RTM.


Geschiedenis

19..-1936    In dienst bij ZVTM als rijtuig
1936    Verbouwd tot motorrijtuig
1936-1949    In dienst bij ZVTM
1949    Verkocht aan RTM, verbouwd
1950-1965    In dienst bij de RTM
1967    Verworven door TS, later ondergebracht bij de S. v/h RTM
1971    Getroffen door brand
1971-1978    Restauratie
1978-1991     
1991-1997    Restauratie
1997-nu    In dienst

Streeftoestand

Periode 3B*: 1950 tot 1956

Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.