Strassenbahnfahrzeug 1702 (EB1702) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Nahme | RTM EB1702 (Onderdeel van Sperwertramstel) |
---|---|
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | Düsseldorfer Waggonfabriken A.G., Düsseldorf / Centrale werkplaats RTM, Rotterdam |
Typ | Electrische Motorwagen |
Baujahr | 1955 / 1963 |
Spurweite | 1067 mm |
Standort | Ouddorp (ZH) |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 68,1 (totale tramstel) ton |
Länge über die Puffer | 14,3 (totale tramstel) m |
Achsfolge | 2B |
Leistung | 92kW PS (67,6 kW) |
Antrieb | Stroom van generatorwagen RTM MBD1700 |
Urspr. Eigentümer | Deutsche Bahn (DB), N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM), Zillertalbahn (ZB) |
Historischen Nummer | DB ET195.02, RTM EB1702, ZB VT1 |
This text is not yet available in English
Sperwer Tramstel: Electrische Motorwagen RTM EB 1702
In 1955 bouwde de firma Düsseldorfer Waggonfabriken A.G. de ET195.02 voor de Deutsche Bahn (DB).
Na het opheffen van de electrische tramlijn van de DB werden 2 Grossraum"-motorwagens gekocht door de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Door de Centrale wekplaats van de RTM zijn de motorwagenverbouwd om dienst te doen in combinatie met de MBD1700 als Sperwertramstel.
In Duitsland kon de RTM 2 "Grossraum"-motorwagens kopen van de opgeheven electrische tramlijn van de Deutsche Bahn (DB). Doordat de RTM geen bovenleiding had ontstond de behoefte aan een generatorwagen die zorgde voor de electriciteit, de RTM MBD1700. Samen met de RTM EB1701 en EB1702 vormt het het Sperwertramstel.
In december 1963 kwam het Sperwertramstel in dienst bij de RTM, nog geen 2 jaar later, op 6 november 1965, reed het stel zijn laatste rit tussen Rotterdam Rosestraat en Spijkenisse. Na de opheffing van het RTM-tramnet is het Sperwerstel verkocht aan de Zillertal Bahn (ZB) in Oostenrijk. Hier werd het stel omgespoord tot 760 mm en kwam in dienst als VT1.
In 1994 dreigde buitendienststelling bij de ZB, in Nederland is toen een stichting opgericht met als doel het terug halen van het Sperwertramstel naar Nederland. In 1999 kon de koop worden beklonken, waarna het stel bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM) kon worden ondergebracht.
bij de S. v/h RTM is begonnen met het rijvaardig maken van het tramstel. De draaistellen moesten weer worden omgespoord van 760 mm naar 1067 mm. De Essener Verkehrs AG heeft de draaistellen van de Düwagwagens (EB1701 en EB1702) gereviseerd en omgespoord. De draaistellen van de MBD1700 zijn in eigen beheer door de S. v/h RTM onder handen genomen. Na totale revisie kon in augustus 2001 begonnen worden aan de proefritten.
In 2002 is het Sperwertramstel weer in dienst genomen, waarna in de periode 2002 - 2003 het stel weer in de RTM-kleuren geschilderd is. Na het overschilderen kon worden begonnen aan het interieur.
1963-1966 | In dienst bij de RTM | |
---|---|---|
1966-1994 | In dienst bij de ZB | |
1994-1999 | Onderhandelingen voor de verkoop | |
1999 | Vervorven door de S. v/h RTM en getransporteerd naar Ouddorp (ZH) | |
1999-2002 | Restauratie, revisie | |
2002 | In dienst stelling | |
2002-nu | In dienst, restauratie interieur |
Periode 4B*: 1963 tot 1966
Op dit moment wordt gewerkt aan de elektrische installatie van het stel.
* Overzicht van belangrijke periodes in de geschiedenis van de RTM
Extra editie van "De Tramkoerier" (PDF-file)
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.