Topobjects from the Industrieel Smalspoor Museum (ISM)
In de nadagen van het industrieel smalspoor kwam de Firma Diema tot de conclusie dat de traditionele manier van het vervoeren van materiaal over veldspoor met de toen gebruikelijke kiepkarren tot een onrendabel eind zou komen.
Om het tij te keren heeft de firma Diema een aantal zeer innovatieve producten op de markt gebracht, waaronder deze 'Großraumtransporter'.
Deze wagen kon door middel van een hydraulische syteem de bakken lossen vanuit de cabine, en had ook het voordeel dat de inhoud van de bakken wat groter was dan de diverse kiepwagens. De inhoud van de bakken was 10 kubieke meter elk.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.
Om het tij te keren heeft de firma Diema een aantal zeer innovatieve producten op de markt gebracht, waaronder deze 'Großraumtransporter'.
Deze wagen kon door middel van een hydraulische syteem de bakken lossen vanuit de cabine, en had ook het voordeel dat de inhoud van de bakken wat groter was dan de diverse kiepwagens. De inhoud van de bakken was 10 kubieke meter elk.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.
Deze wagen is door de Griendsveen Maatschappij gebouwd voor inspectieritten en directiebezoeken. Ook werd deze wagen in het verleden gebruikt als ongevallenwagen, men vervoerde de gewonden op een ladder naar het ziekenhuis in Weiteveen.
De naam bisschopswagen komt van het feit dat de toenmalige Biscchop een bezoek heeft gebracht aan de streek en in de wagen heeft gereden. Overigens was de reden van het bezoek niet zo fraai, iemand had het tabernakel uit de kerk in Weiteveen gestolen.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.
De naam bisschopswagen komt van het feit dat de toenmalige Biscchop een bezoek heeft gebracht aan de streek en in de wagen heeft gereden. Overigens was de reden van het bezoek niet zo fraai, iemand had het tabernakel uit de kerk in Weiteveen gestolen.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.
Lok nummer 4, gebouwd in 1939 door Deutz te Keulen, en geimporteerd door Spoorijzer te Delft, heeft altijd gereden voor de Griendtsveen Maatschappij.
Ook nu nog is de lok te vinden op de terreinen van de Griendtsveen Maatschappij, welke na het stopzetten van de Veenverwerking de thuisbasis is geworden van het Industrieel Smalspoor Museum.
Het ISM kunt U vinden op de Griedtveensestraat 150 in Erica.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.
Ook nu nog is de lok te vinden op de terreinen van de Griendtsveen Maatschappij, welke na het stopzetten van de Veenverwerking de thuisbasis is geworden van het Industrieel Smalspoor Museum.
Het ISM kunt U vinden op de Griedtveensestraat 150 in Erica.
Meer info over het materieel van het ISM kunt U hier vinden op de Nederlandse Museummaterieel Database.