Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motor unit RET 408 van the Stichting Romeo / Tramwegstichting Rotterdam

RET 408 wacht na zijn terugkeer uit Engeland bij de Tramweg Stichting op zijn broodnodige restauratie. 8 juni 2011. © Charles Voogt

NameMotorrijtuig, 4 assig
TractionElectric
ManufacturerAllan & Co, Rotterdam
Year build1929
Gauge1435 mm
LocationRotterdam
Ready for service?ja
Weight16.800 ton
Total length11,9 m
ClassificationBo' Bo'
Power96 kW / 132 HP (70,6 kW)
Max. speed50 km/h
Traction details

Electrische installatie 4 motoren SSW 24 kW / 33 Pk

Orig. ownersRET
Historical numbersRET 408
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Dit motorrijtuig is geleverd in 1929 als onderdeel van de serie 401 - 420. De gehele besteling bestond uit 50 motorrijtuigen 401 - 450 en 20 aanhangrijtuigen.De motorrijtuigen waren uitgevoerd als tweerichting motoragens en stonden op 2 twee-assige draaistellen. De passagiers konden het rijtuig betreden via een verlaagde middeninstap.Er konden 22 zittenden en 41 staande passagiers vervoerd worden. De dwars geplaatste banken waren bekleed met groen kunstleer.

De serie werd geleverd door de volgende fabrikanten:
401 - 420 door Allan & Co te Rotterdam
421 - 435 door Talbot in Aken
436 - 450 door Werkspoor Utrecht.
 

De motorrijtuigen werden allen in 1929 afgeleverd. De rijtuigen vielen schijnbaar bij de Rotterdamse bevolking goed in de smaak want er werd al spoedig besloten om de 20 aanhangrijtuigen om te bouwen als motorwagen en nog eens 100 motorwagens te bestellen zodat er vanaf 1931 170 vierassers in Rotterdam reden.

Motorwagen 408 heeft al die jaren vanaf 1929 tot 1964 probleemloos zijn diensten gereden. In 1964 volgde de buitenstelling en afvoer. Als oudste exemplaar van deze grote serie kreeg motorrijtuig 408 de A-status in het Nationaal Register Railmonumenten  Dit motorrijtuig vertoefde jarenlang in Engeland en was eigendom van dhr. J.L. Bowes. Hij wilde met de wagen op een terrein bij zijn kantoor, niet ver van Tower Bridge in Londen, een privé-tramlijntje over 60 meter spoor aanleggen. Van het plan kwam niet meer dan de verscheping in 1965 van de tram naar Engeland. In 1995 keerde de motorwagen terug op Rotterdamse grond en wacht bij de Tramweg-Stichting Rotterdam op restauratie.

Data maintained by:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure