Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motor unit HTM 58 van the Tramwegstichting werkgroep Amsterdam

1

De 58 is op 16 maart 2014 op zijn eerste rit na restauratie op weg naar de remise Scheveningen met een gezelschap. © Ronald van Onselen

23456
NameBuitenlijner
TractionElektrisch
ManufacturerLinke Hoffmann Werke, Keulen
Year build1923
Gauge1435 mm
LocationAmsterdam
Ready for service?ja
Weight27.000 ton
Total length14,04 m
ClassificationBo' Bo'
Power200 kW / 272 HP (147,0 kW)
Max. speed70 km/h
Traction details

4 motoren SSW type Dy 1161b, 50 kW / 68 Pk

Orig. ownersHTM
Historical numbersHTM 58
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

In 1921 bestelde de Haagsche Tramweg Maatschappij  een serie van 10 motorrijtuigen, genummerd 51 - 60, voor de exploitatie van de lijnen naar Delft en Leiden. Als leverancier voor deze deelserie werd Linke-Hoffmann Werke gekozen. De kosten bedroegen 28.882,11 gulden per motorrijtuig voor deze deelserie.

Motorrijtuig 58 werd in juli 1923 geleverd aan de HTM en op 5 januari 1924 op de lijn den Haag - Wassenaar in dienst genomen. De motorrijtuigen hadden oorspronkelijk een radstand (= afstand tussen de wielassen) van 1700 mm in de draaistellen. Het bleek toch niet zo goed te zijn want de motorrijtuigen vertoonde een vrij onrustige loop. Uiteindelijk werd de radstand naar 2100 mm vergroot met alleszins aanvaardbare loopeigenschappen. Het motorrijtuig 58 was één van de twee motorwagens die als proef nieuwe draaistellen kreeg. De keuze viel uiteindelijk op het andere type draaistel waarmee de rest van de serie werd uitgerust. Motorrijtuig 58 hield deze afwijkende draaistellen tot 1961.

Het motorrijtuig deed van 1924 - 1935 dienst vanuit de remise Maaldrift in Wassenaar en van 1936 - 1964 vanuit de remise 's-Gravenmade waar het hoodzakelijk op de lijn naar Delft, en incidenteel op de lijn naar Voorburg dienst deed. In 1951 keerde het motorrijtuig weer even terug in wassenaar om een tekort aan dienstwagens op te vangen tijdens de ombouw van de rem-installatie naar tweeleidingrem. 

Het motorrijtuig was voorzien van twee kleine eindbalcons en een middenbalcon met twee tussenliggende afdelingen. Het bood plaats aan 30 zittende en 58 staande passagiers.

In 1952 werd de reminstallatie gewijzigd van een éénleidingrem naar een tweeleidingrem systeem. Ook de compressoren werden vervangen door zwaardere exemplaren om het rijden met twee bijwagens makkelijker te maken. De oorspronkelijke compressor kon het luchtverbruik bij het rijden met twee bijwagens maar net bijhouden. Ook de tractie-installatie werd aangepast aan de nieuwe Oerlikon rijcontrollers.

In augustus 1961 werd de 58 op een voorlopige slooplijst vermeld maar door een zware aanrijding van motorwagen 55 waarbij het volledige voorbalcon ingedrukt werd ging de 58 op 28 september 1961 weer van die slooplijst af. De 58 werd voorzien van de normale draaistellen van motorwagen 71. Hierbij kwam aan het licht dat voor deze draaistelwisseling enige ingrijpende aanpassingen aan de bakoplegging moest worden gedaan. Opmerkelijk omdat het motorrijtuig nog maar korte tijd dienst zou doen.

In 1963 dreigde opnieuw sloop voor de 58 maar door scheurvorming in de motorrijtuigen 61 - 80 werden de resterende lager genummerde motorrijtuigen, waaronder de 58, aangehouden.

Op 4 januari 1965 deed de 58 voor het laatst dienst waarna het motorrijtuig opn 6 april 1965 officieel aangewezen als werkwagen ter vervanging van motorrijtuig 80. Daarbij werd het motorrijtuig onder andere gebruikt voor slooptransporten naar 's-Gravenmade. In die periode werd ook de 1200 Volt compressor vervangen door een 600 Volt compressor uit een buitendienst gesteld motorrijtuig van de serie 201 - 216.

Op 8 januari 1965 reed de laatste buitenlijner de remise 's Gravenmade in waarna de exploitatie van de lijn naar Delft werd overgenomen door PCC's. Reste nog de sloop van deze fraaie wagens beginnend met de 59 op 8 maart 1965 en eindigend met de 80 op 6 april 1965. De 57 en 58 kregen de status museumrijtuig. De 57 werd door de NVBS gekocht terwijl de 58 voor het spoorwegmuseum bestemd was. Omdat er nog geen plek was in het spoorwegmuseum werd de 58 in de tussentijd nog als klusjeswagen voor de afdeling Weg en Gebouwen gebruikt.

Het spoorwegmuseum schonk het motorrijtuig in 1975 aan de Tramwegstichting en deed geregeld dienst bij de EMA. In oktober deed de 58 een paar weken dienst op de Sneltramlijn Utrecht - Nieuwegein ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van die lijn.

. In 1993 kwam het motorrijtuig buiten dienst te staan. Op 26 april 2008 werd het motorrijtuig overgebracht naar den Haag waarna medewerkers van de Stichting Tramwerk een restauratieplan opzetten.

Inmiddels heeft de 58 weer op eigen kracht gereden op 19 februari 2012. Voor videofilm en projectpagina kunt U de externe links aanklikken. De moeite waard om te zien hoe de 58 er aan toe was en hoe de restauratie verloopt.

Na een nachtelijke proefrit op 15 juni 2013 bleek alles te functioneren zoals het hoort en werden de laatste zaken zoals aanbrengen wagennummers etc. voltooid. Op 7 februari 2014 werd nog een laatste proefrit gehouden voor het meten van de remvertragingen. Dit bleek allemaal in orden en de 58 heeft inmiddels een veiligheidscertificaat gekregen.

Op 16 maart 2014 vercheen de 58 voor het eerst weer na lange tijd op straat om een rit naar Voorburg te maken voor de mensen die op enigelei wijze aan dit restauratieproject hun bijdrage hadden geleverd.

Op 30 maart 2014 is de 58 bij het station Voorburg officieel opnieuw in dienst gesteld door de Haagse wethouder Vervoer. 

Het motorrijtuig is thans eigendom van de Stichting de Wassenaarse Tram en zal in overleg in bruikleen afgestaan worden aan een organisatie die het motorrijtuig kan exploiteren.

 

Links

Data maintained by:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure