Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive NS 673* van the Stichting Het Nederlands Spoorwegmuseum (SpM)

1

Copyright E. Blaas

2
TractionDiesel-elektrisch
ManufacturerDick Kerr Works, Preston (UK)
TypeDE-rangeerlocomotief, serie 671 - 693
Works number2102
Year build1955
Gauge1435 mm
LocationUtrecht Maliebaan
Ready for service?ja
Weight47 ton
Total length9,068 m
ClassificationCde
Traction details

dieselmotor:  E.E.C. type 6 KT
- aantal cilinders:  6
- boring x slag:  254 x 305 mm
- continu vermogen:  400 epk (294 kW) bij 680 omw/min
hoofdgenerator:  E.E.C. type EE 801/6 F
- vermogen:  200 kW bij 680 omw/min
tractiemotoren:  2 x E.E.C. type EE 506 4 B
- vermogen:  2 x 115 pk (2 x 83 kW)
- tandwielverhouding:  (16 : 79) x (16 : 70) = 1 : 21,6
- middellijn drijfwielen:  1232 mm
trekkracht maximaal:  14.550 kgf (143 kN) bij 0 km/h
trekkracht continu:  5.500 kgf (54 kN) bij 11,5 km/h
grootste snelheid:  32 km/h *)
straal kleinste boog:  75 m

*) bij vervoer in goederentreinen met uit ingrijping gebrachte tandwielen: 65 km/h

Orig. ownersNV Nederlandsche Spoorwegen
Historical numbers1955: 605 / 1992: 673
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

* = De locomotief is dienstvaardig.

Zie voor de voorgeschiedenis van dit type locomotieven bij loc WD 70269 (NS 508) van het Spoorwegmuseum.

Na het gebleken succes van de rangeerlocomotieven serie 501 - 510 en 511 - 520 bestelde NS nog twee vervolgseries, de 521 - 545 en 601 - 665. De laatste serie werd van 1955 - 1957 in dienst gesteld. De 600-en waren voorzien van een reminstallatie, waarmee ook de remmen van de aangekoppelde wagens met luchtdruk bediend konden worden. Dit maakte de locomotieven van deze serie geschikt om ook met treinen openbare wegen te kruisen en raccordementen te bedienen.

In 1992 werd loc 605 voorzien van een installatie voor afstandsbediening, zodat de rangeerder de locomotief kon bedienen terwijl hij zelf naast en/of aan het andere eind van de trein stond. Daarbij kreeg de locomotief het nieuwe nummer 673. Met nog 22 radiografisch bestuurbare 600-en vormde zij de nieuwe serie NS 671 - 693.

In 2006 verhuisde de machine naar de loods van het voormalige Herstelpunt Tractie en Materieel te Utrecht (HTMU) om de buiten dienst gestelde locomotor te vervangen. De loods is niet voorzien van bovenleiding, zodat het onderhoud aan rijtuigen en treinstellen pas plaats kan vinden nadat het materieel met een rangeerlocomotief de loods was binnengebracht.
In deze loods werd al enkele jaren materieel van het Spoorwegmuseum gestald. Toen na een reorganisatie in het HTMU geen regulier onderhoud meer aan NS-materieel werd uitgevoerd, werd de nog steeds dienstvaardige locomotief 673 inclusief de afstandsbediening aan het Spoorwegmuseum geschonken.

Literatuur: Andere Locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - uitg. WYT 1974

(BS corr. 14/5'13)
 

Literatuur:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974

Data maintained by:
Thom Geerdink, email: Thom.Geerdink(a)ziggo.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure