Motor unit 1022 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)
Name | HTM 1022 |
---|---|
Traction | Electric |
Manufacturer | La Brugeoise |
Type | PCC (Presidents Conference Committee) |
Year build | 1952 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Remise Frans Halsstraat, Den Haag |
Ready for service? | ja |
Weight | 16,7 ton |
Total length | 13,432 m |
Classification | Bo'Bo' |
Power | 164 HP (120,5 kW) |
Traction details | Motoren: 4 x 41 kW |
Orig. owners | N.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) |
Historical numbers | HTM 1022 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1952 bouwde de firma La Brugeoise de PCC serie 1003-1024 voor de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschapij (HTM). In 1949 kreeg de HTM twee proef trams, de 1001 en 1002. De proef trams waren een succes en de HTM besloot door te gaan met de trams vanhet type PCC.
Het tram type PCC is in de dertiger jaren in Amerika ontwikkeld door de zogenaamde Presidents Conference Committee. Het autoverkeer in Amerika nam steeds meer toe, als antwoord daarop werd dit concurerende vervoermiddel ontwikkeld.
De proefwagens hadden alleen deuren aan de voor- en achterzijde van de tram. Bij de vervolg serie, 1003-1024, werd de achterste deur vervangen door middendeuren. Door de kleine zijraampjes leken de trams op hun Amerikaanse soortgenoten, dit in tegenstelling tot de latere PCC die de HTM zou bestellen.
De 1000-en reden in eerste instantie veel op de lijnen 7 en 14, maar later vooral op de lijnen 6, 10, 12 en 16.
De HTM 1022 is tot 1981 bij de HTM in dienst geweest en had de capaciteit voor 40 zit- en 52 staanplaatsen. Tegenwoordig is het motorrijtuig onderdeel van de Collectie van het HOVM en is zoveel mogelijk gerestaureerd naar toestand van de jaren zeventig.
1952-1981 | In dienst bij de HTM als motorrijtuig | |
---|---|---|
Nu | In de collectie van het HOVM |
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure