Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 2275 van Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD)

TractionDiesel-elektrisch
ManufacturerAllan, Rotterdam
Year build1957
Gauge1435 mm
LocationAmersfoort
Ready for service?nee, revisie gepland
Weight72 ton
Total length14,01 m
ClassificationBo'Bo'
Power900 HP (661,5 kW)
Max. speed100 km/h
Traction details

Diesel-Electrisch

Orig. ownersNS, NMBS
Historical numbersNMBS 7608, NS 2275
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

De 2275 werd in 1957 door Allan Rotterdam gebouwd en in het voorjaar van 1957 afgeleverd. De loc kwam in depot te Watergraafsmeer. Na de sluiting van lijnwerkplaats Wgm in 1984 kwam zij in Zwolle in onderhoud. In 1973 werd de loc uitgerust met een mobilofooninstallatie, die een draadloze spreekverbinding tussen machinist en treindienstleider mogelijk maakte. In 1984 besloot men over te stappen op Telerail en werd de mobilofoon verwijderd. Alleen de zender/ontvanger bleef zitten

In mei 1994 werd de locomotief terzijde gesteld: haar diensten waren overgenomen door een 6400. In 1995 werden 25 locs aan de NMBS verkocht om werktreinen te rijden voor de aanleg van de hogesnelheidslijnen: de 2275 vertrok op 2 juni 1995 als een van de eerste loc'n naar België, waar de NMBS haar onder het nummer HLR 7608 inzette. Na de inzet voor werktreinen werden de locs nog een tijdje gebruikt voor slepersdiensten in de Antwerpse havens. Op 15-12-2002 werd zij opnieuw terzijde gesteld, op 1-3-2003 afgevoerd. In oktober 2004 tenslotte, werd de serie voor sloop verkocht, waarbij de 7608 in het bezit kwam van de SHD die de loc terughaalde naar Nederland. Daar werd de loc in Groningen gestald. Op 30 april 2006 kreeg de loc onderdak in de Jonkerloods van de STAR in Veendam, verhuisde in 2008 naar Zutphen en eind 2012 naar Amersfoort. De loc zal t.z.t. aangepakt worden.

De 2275 heeft als enige 2200 altijd de (bijna) oorspronkelijke kleurstelling behouden: roodbruin met een zandgele bies en een rode bufferbalk. Hierdoor stond de loc met name tijdens haar laatste dienstjaren volop in de belangstelling, zowel in Nederland als in België.

Data maintained by:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Dirk-Jan Holtrop, email: dirk-jan@mail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure