Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Tipping wagon 208 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM

ManufacturerGlaessing & Schollwer, Berlin (D)
TypeKiplorrieframe, oud type, de wielstellen gemonteerd in glijlagers
Year build1915 (ca.)
Gauge640 mm
LocationDepot Lelystad
Ready for service?nee
Classification2
Orig. ownersDienst Uitvoering Werken DUW, Bommelerwaard / Tuinder Bruchem
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

GLAESSING & SCHOLLWER, FELDBAHNFABRIK - BERLIN (BRD)


De firma Glaessing & Schollwer is een van de vroege Duitse smalspoorfabrikanten die samen met Dolberg en Arthur Koppel / Orenstein & Koppel aan het begin van de 20ste eeuw de markt voor 'Feldbahnen' domineerden. G&S maakten vooral railmaterialen en lorries in alle soorten en maten.


TYPE


Deze kiplorrie met de merkwaardige spoorwijdte van 640mm is een vertegenwoordiger van een oud type kiplorrie. Als bijzonderheid heeft de lorrie heeft nog glijlagers, voorlopers van de later veelal gebruikte rollenlagers. De buffers zijn van hout met een metalen beschermplaat, die op dit moment nog ontbreken.

Het betreft hier dus een tegenwoordig zeldzame uitvoering van een standaard , licht model kiplorrie van voor de DIN (Deutsche Industrie Norm) standaard.


GESCHIEDENIS


De lorrie werd ontdekt in Bruchem Volgens de vorige eigenaar (tuinder te Bruchem) is de kiplorrie in vroeger tijden gebruikt bij herverkavelings werkzaamheden door de Dienst Uitvoering Werken in de Bommelerwaard.

Helaas was er al geen kipbak meer aanwezig. Er was een zaagmachine met een houten frame op de lorrie gebouwd. De lorrie werd slechts als onderstel gebruikt, er werd niet mee gereden.


HUIDIGE STAAT /TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


De lorrie is in een redelijke staat en is geconserveerd. De ouderwetse koppelingen -de houten blokken als buffer met een stalen beschermplaatje ervoor- moeten nog hersteld worden. Er bestaan plannen om er een houten kipbak te reconstrueren zoals die vroeger wel voorkwamen op dit type onderstel, waarna de kiplorrie een volwaardig museumstuk zal zijn. Zie het voorbeeld hiervan op de grotere foto. Plan is om een demonstratietrein op 600mm te laten ontstaan met wagens die gebruikt werden in de late 19e en vroege 20e eeuw.

Een aantal lorries en onderdelen zijn reeds hiervoor beschikbaar en plan is om meer van dit historische materieel aan de collectie toe te voegen als we daar de kans toe zien.

Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure