Carriage 397 (ABP397) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Name | RTM ABP397 |
---|---|
Manufacturer | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Type | Personenrijtuig |
Year build | 1906 |
Gauge | 1067 mm |
Location | Ouddorp (ZH) |
Ready for service? | ja |
Status NRR | B |
Weight | 15 ton |
Total length | 14 m |
Classification | 2'2' |
Orig. owners | Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historical numbers | TBC 4, RTM AB397, RTM ABP397 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Personen,- Post en bagagerijtuig RTM ABP397
In 1906 bouwde Allan te Rotterdam rijtuig 4 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC). Bij aflevering had het rijtuig 14 zitplaatsen eerste klasse en 29 in de tweede klasse, daarnaast nog eens 12 staanplaatsen per balkon. In 1918 is de TBC 4 wegens beëindiging van de de TBC-tramlijn, samen met 5 serie genoten, verkocht aan de NV. Rotterdamsche Stoomtram-Maatschappij (RTM). In 1919 werd het rijtuig in dienst genomen bij de RTM als AB1. Mogelijk werd dit nummer gebruik, omdat er plannen bestonden om de overgenomen serie te verbouwen tot post-bagagewagen. Echter dit is er toen niet van gekomen en is het rijtuig later omgenummerd naar RTM AB397.
In 1924 werd er een luchtreminstallatie geplaatst en kwam er een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. Vanaf 1934 was het rijtuig voorzien van een Rosé verwarmingsinstallatie, naast de stoomverwarming. Bij de overige 5 rijtuigen werd de gasverlichting al in 1923 vervangen door elektrische verlichting, maar bij de AB397 gebeurde dit hoogst waarschijnlijk pas na 1945. Een balkon en een deel van de eerste klasse afdeling vormde vanaf 1948 de postafdeling, later bagageafdeling. Het aantal zitplaatsen daalde tot 12 eerste klasse en 18 tweede klasse. Op zijn laats in 1954 kreeg het rijtuig een gemoderniseerd meubilair. De houten banken werden vervangen door stalen buizenframes met leerdoek overtrokken zittingen, geheel in coupé opstelling. Het houten tussenschot tussen de eerste en tweede klasse werd vervangen door glas en kreeg een klapdeur. De vloer werd bedekt met linoleum en er werden Webasto kachels geplaatst.
Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot aan de opheffing van de RTM-tramlijn Spijkernisse-Oostvoorne in 1965. De RTM ABP397 ging in 1966 over naar de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het rijtuig ondergebracht bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM) en in rijvaardige toestand te bewonderen.
De RTM ABP397 behoort tot het type Métallurgique. Tezamen met de overige Métallirgique rijtuigen vormt het één stam, zoals deze vroeger dagelijks te zien waren. Het rijtuig is om deze reden beoordeeld met een B-status.
1906-1948 | In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig | |
---|---|---|
1948-1966 | In dienst bij de RTM als ABP-personen-, post- en bagagerijtuig | |
1966-nu | Verkocht aan de TS, later S. v/h RTM en in dienst als ABP-personen-, post- en bagagerijtuig |
Periode 3B*: 1950 tot 1956
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure