Carriage 394 (AB394) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Name | RTM AB394 |
---|---|
Manufacturer | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Type | Personenrijtuig |
Year build | 1906 |
Gauge | 1067 mm |
Location | Ouddorp (ZH) |
Ready for service? | ja |
Status NRR | C |
Total length | 13,94 m |
Classification | 2'2' |
Orig. owners | Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historical numbers | TBC 1, RTM AB394 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1906 bouwde Allan te Rotterdam de rijtuigen serie 1-6 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC), die op enkele details na gelijk waren aan het standaardtype rijtuigen van de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Na de opheffing van de TBC lijn in 1918 werden de rijtuigen verkocht aan de RTM. Door een groot materieel tekort bij de RTM werden de zes rijtuigen in hun TBC-uitvoering direct in gebruik genomen onder de RTM nummers 1-6. Pas later kregen de rijtuigen hun daadwerkelijke RTM-nummers AB394-399.
De rijtuigen bezaten in eerste instantie gasverlichting, wat in 1923 werd vervangen door elektrische verlichting. Om dienst te kunnen doen achter de nieuwe motorrijtuigen RTM AB315-318 ondergingen de rijtuigen in 1924 enige modificaties, zoals de Westinghouse luchtreminstallatie en een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. In 1954 werd de elektrische verlichting van 1923 vervangen door gasverlichting. Vanaf 1934 werd de AB394 voorzien van een Rosé verwarmingsinstallatie, naast de stoomverwarming. In 1961 werd het rijtuig wederom voorzien van elektrische verlichting en werden Webasto kachels geplaatst.
Uiteindelijk heeft het rijtuig dienst gedaan tot aan de opheffing van de RTM-tramlijn Spijkernisse-Oostvoorne in 1965. De RTM AB394 ging over naar de Tramweg Stichting (TS). Tegenwoordig is het rijtuig ondergebracht bij de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In 1980-1981, 1989 en 2003-2005 is het rijtuig gerestaureerd. Tegenwoordig is de AB394 in rijvaardige toestand te bewonderen.
De RTM AB394 behoort tot het type Métallurgique, maar is niet de meest representatieve vertegenwoordiger hiervan. In 1980-1981 is het rijtuig met behulp van nieuwe onderdelen opnieuw opgebouwd. De houten frame is hierbij echter vervangen door een frame bestaande uit stalen kokers (niet zichtbaar). Het rijtuig is beoordeeld met een C-status.
1906-1965 | In dienst bij de RTM als AB-personenrijtuig | |
---|---|---|
1966 | Verkocht aan de TS | |
1980-1981 | Restauratie | |
1989 | Restauratie | |
2003-2005 | Restauratie | |
2005-nu | In dienst bij de S. v/h RTM als AB-personenrijtuig |
Periode 2*: 1924 tot 1945
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure