Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 9 van the Decauville Spoorweg Museum - DSM

1

2345
TractionDiesel
ManufacturerOrenstein & Koppel / Luebecker Maschinenbau Gesellsch. LMG, Dortmund (BRD)
TypeMV2
Works number25662
Year build1956
Gauge700 mm
LocationDepot Lelystad
Ready for service?ja
Weightca. 4 ton
ClassificationB-dm
Powerca. 20 HP (0,0 kW)
Max. speed13 km/h
Traction details

2 cilinder, 4 tact V dieselmotor O&K - Kettingaandrijving

Orig. ownersO&K, Amsterdam /, Steenfabriek Joseph v.d Loo, Olburgen / Veenstra & Zoon Heibedrijf, Heerde / A. Zevenbergen, Nw. Milligen
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verf├╝gbar

O&K - LÜBECKER MASCHINENBAU GESELLSCHAFFT LMG, DORDTMUND


Na het samengaan van O&K met de Luebecker Maschinenbau AG -LMAG- krijgt het bedrijf in 1950 de naam 'Orenstein-Koppel und Lübecker Maschinenbau AG'. In de fabriek te Dortmund-Dorstfeld bouwt men motorlocomotieven en bouwmachines zoals baggers, baggerschepen en excavateurs.

In 1981 wordt de laatste loc geleverd en eindigd een periode van locomotiefbouw bij Orenstein & Koppel van bijna 90 jaar.


TYPE MV2


Het type MV2 is een modernere versie van de MD2. De eerste typen MV hadden dezelde hoekige bouw maar latere versies hebben een moderner 'gestroomlijnder' uiterlijk, iets wat wel meer fabrikanten van motorloc's doorvoerden in de jaren 50. De loc bezit een O&K 2 cilinder, 4 tact dieselmotor in V opstelling met een vermogen van 20pk. Gelukkig is deze originele motor ook in onze loc nog aanwezig. De motor maakt een typisch 'haketakkerig' geluid. De loc heeft kettingaandrijving met een twee versnellingsbak, hoogste snelheid ca. 13 km/u. De konuskoppeling wordt -net als bij andere O&K diesels- met een handwiel versteld en dat maakt de locomotief erg soepel te bedienen. Het gewicht van de locomotief is ca. 4000 kilo.


GESCHIEDENIS


De loc wordt in 1956 geleverd naar Orenstein & Koppel te Amsterdam waar ze tot 1962 verblijft (als huurloc?). Daarna wordt de loc verkocht naar Steenfabriek Joseph v.d Loo, Olburgen. Hier heeft de loc 600mm spoorwijdte. In 1971 verhuist de O&K naar Heibedrijf Veenstra & Zoon, Heerde waar de loc weer naar 700mm wordt omgespoord. Smalspoorliefhebber A. Zevenbergen koopt de loc in 1989 en legt een lijntje om zijn huis te Nieuw Milligen. Als Zevenbergen moet verhuizen kunnen wij de loc en andere smalspoormaterialen in bruikleen verkrijgen en verhuist de verzameling naar Harskamp.


HUIDIGE STAAT / TOEKOMSTPLANNEN / MUSEALE STATUS


Hoewel in bedrijfsvaardige staat was de loco uiterlijk in een zeer matige staat. Inmiddels is de locomotief uiterlijk opgeknapt waarbij de loc de exacte kleur heeft gekregen zoals ze die bij Veenstra ook had. De loc mist haar typische buffers en gewichten die waarschijnlijk bij Veenstra zijn gedemonteerd om de loc lichter te maken om zo beter over de wankele heispoortjes te kunnen rijden. 

Links

Data maintained by:
Arnoud Bongaards, email: decauville_nl(a)yahoo.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure