Locomotive 44 van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)
Name | Malburgen |
---|---|
Traction | Diesel |
Manufacturer | Diepholzer Maschinenfabrik Fritz Schöttler GmbH DIEMA, Diepholz |
Type | DS30/1 |
Works number | 2816 |
Year build | 1965 |
Gauge | 700 mm |
Location | Heteren |
Ready for service? | ja |
Weight | 5 ton |
Total length | 3,45 m |
Classification | B-dh |
Power | 48 HP (35,3 kW) |
Max. speed | 15 km/h |
Traction details | Motornummer: 4333054/56 |
Orig. owners | Steenfabriek Malburgen Arnhem, Smit Mook, steenfabriek Randwijk Heteren |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Deze loc met hydraulische aandrijving, heeft jaren lang rondgereden op steenfabriek Malburgen in Arnhem. Na sluiting van die fabriek is de loc uiteindelijk in 1979 in Heteren terecht gekomen bij steenfabriek 'Randwijk'. Deze loc verving uiteindelijk de twee oudere Diema's en werd zo de enige loc van deze steenfabriek. In het jaar 2000 begaf de loc en de bedrijfsleiding zocht contact met de GSS om te kijken of de loc nog te reparen was. Omdat duidelijk werd dat een 1-2-3 oplossing niet mogelijk was, is de loc naar de GSS getransporteerd voor verder onderzoek. Omdat de steenfabriek het smalspoor nog dagelijks gebruikte, is GSS loc 14 als tijdelijke loc terug gegaan naar Heteren. Na verder onderzoek bleek dat de loc flinke motorschade heeft en dat herstel niet eenvoudig is. Vlak daarna is de steenfabriek Randwijk gestopt met de machinale productie van bakstenen en werd het smalspoor overbodig. GSS loc 14 kwam weer terug naar Erlecom en ook loc 44 bleef bij de GSS.
Vanaf oktober 2005 heeft de GSS een nieuwe locatie, en wel op het terrein van steenfabriek Randwijk! Een groot gedeelte van het terrein en ook het originele smalspoortraject tussen de stort en de fabriek is ook beschikbaar voor de GSS. Nadat eerder al GSS loc 14 weer 'terug' kwam, is op 5 augustus 2006 ook loc 44 weer terug gekomen. Aangezien deze loc jaren lang op deze steenfabriek heeft gereden, zal de loc in de toekomst zeker worden opgeknapt.
Eind 2010 is begonnen met de omvangrijke motorrevisie van de loc. Deze liep helaas tijdlijk spaak ivm te hoge kosten voor reserveonderdelen. De restauratie ging verder toen (helaas inmiddels overleden) GSS medewerker Evert van de Spreng een reservemotor op de kop tikte en deze aan de GSS doneerde. Deze ruilmotor is geheel gereviseerd en inmiddels in de loc gemonteerd. De loc is sinds begin 2018 weer op de baan en technisch geheel gereviseerd. De loc heeft daarbij wel de uiterlijke staat van steenfabriek Randwijk behouden.
Levensloop | ||
---|---|---|
1965 | IVB NV, Zwolle | |
19?? | Steenfabriek Malburgen, Arnhem | |
19?? | Smit, Mook | |
1979 | Steenfabriek Randwijk, Heteren | |
2000 | Gelderse Smalspoor Stichting Erlecom | |
2006 | Gelderse Smalspoor Stichting Heteren |
Data maintained by:
Rogier Bennebroek, email: rogier.bennebroek(a)nmld.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure