Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Tank wagon 91 van Museum Buurtspoorweg (MBS)

1

MBS 91 op Hbg-Bko op 12-04-2012 Foto copyright Sevrien Ferrée

2
NameZoutindustrie
ManufacturerVereinigte Westdeutsche Waggonfabriken AG (Westwaggon), Köln, Duitsland
Works number155972
Year build1936
Gauge1435 mm
LocationBoekelo
Ready for service?ja
Status NRRC
Weight11,5 ton
Total length8,740 m
Classification2
Orig. ownersNederlandse Spoorwegen (NS) / Shell
Historical numbersNS 530 714P / NS 500513 / NS 070 8 563 P
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Ketelwagen 91 is in 1936 gebouwd door Westwaggon Keulen onder nummer 155972 voor Shell/BP die haar in dit jaar onder NS nummer 530714P in dienst nam. De P duidt aan dat de wagen particulier bezit was. De wagen werd gebruikt voor het vervoer van olie tussen de verschillende raffinaderijen. Om de olie vloeibaar te houden was ze toentertijd voorzien van een stoomverwarmingsinstallatie die aangesloten kon worden op een landketel of een ketel van een stoomloc. In 1969 werd ze door Shell aan MBS geschonken.

 

Ze wordt direct gebruikt als een rijdende opslagplaats voor het ketelwater van de stoomlocomotieven, dat in de beginjaren beschikbaar werd gesteld door de firma Texoprint te Boekelo. Genoemde opslagfunctie heeft de wagen tot aan de bouw van het (replica) reservoirgebouw in Haaksbergen gehouden. Tijdens de drukkere dagen wordt een ketelwagen in Boekelo gestald om daar de locs hun dorst te lessen. Deze wordt dan vanuit het reservoirgebouw gevuld. Ze is ook regelmatig mee geweest bij ritten buiten de MBS-lijn, als extra watervoorraad voor de stoomloc. In de beginjaren bezocht ze op die wijze bijvoorbeeld Markelo en Neuenhaus, in 1996 ging ze mee met de ELNA (loc 5) over de hoofdlijn naar Utrecht, met mandjes kolen op het bordes.

 

De wagen werd in 2003 voorzien van de historische opschriften “ZOUTINDUSTRIE” verwijzend naar het vervoer naar en van de zoutfabriek die vroeger langs de MBS-lijn stond. Zij rijdt sindsdien regelmatig mee in de historische goederentrein. In de winter van 2011/2012 is er een luchtreminstallatie aangebracht en werd tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om het historische houten remmershuisje te reconstrueren.

Data maintained by:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure