Carriage 395 (AB395) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Name | RTM AB395 |
---|---|
Manufacturer | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Type | Personenrijtuig |
Year build | 1906 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Hoorn |
Ready for service? | nee |
Status NRR | C |
Total length | 13,94 m |
Classification | 2'2' |
Orig. owners | Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC) / N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historical numbers | TBC 2, RTM 2, RTM AB 395 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1906 bouwde Allan te Rotterdam de rijtuigen serie 1-6 voor de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg (TBC), die op enkele details na gelijk waren aan het standaardtype rijtuigen van de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM). Na de opheffing van de TBC lijn in 1918 werden de rijtuigen verkocht aan de RTM. Door een groot materieel tekort bij de RTM werden de zes rijtuigen in hun TBC-uitvoering direct in gebruik genomen onder de RTM nummers 1-6. Pas later kregen de rijtuigen hun daadwerkelijke RTM-nummers AB394-399.
De rijtuigen bezaten in eerste instantie gasverlichting, wat in 1923 werd vervangen door elektrische verlichting. Om dienst te kunnen doen achter de nieuwe motorrijtuigen RTM AB315-318 ondergingen de rijtuigen in 1924 enige modificaties, zoals de Westinghouse luchtreminstallatie en een noodremtrekker in het tweede klasse compartiment. In 1954 werd de elektrische verlichting van 1923 vervangen door gasverlichting. Omstreeks 1948 werd de AB395 voorzien van een modern interieur. De houten banken werden vervangen door houten exemplaren met daarop leren kussens. Het aantal zitplaatsen daalde hiermee tot 12 eerste klasse en 24 tweede klasse. Er werd tegelijkertijd een verwarmingsinstallatie van het type Rosé ingebouwd, met een schoorsteen op het dak en twee dicht gemaakte ramen (ter hoogte van de kachels). Tot 1965 is het rijtuig in dienst geweest, waarbij het de laatste jaren diende als reserve rijtuig.
In 1965 is het rijtuig bij de RTM buiten dienst gesteld en in 1966 verkocht aan Tramweg Stichting (TS). De TS heeft het rijtuig opgeslagen in Hellevoetsluis. In 1971 is de RTM AB395 overgebracht naar de Museumstoomtram in Hoorn, waar werd gestart met de restauratie. In 1976 was de restauratie voltooid en werd het rijtuig in dienst gesteld. In 1990 werd het rijtuig buiten dienst gesteld. Maar na een kleine revisie in 1995 weer in dienst gesteld. In 2019 is het rijtuig buiten dienst gegaan in afwachting van een revisie.
1906-1918 | In dienst bij de TBC als personenrijtuig | |
---|---|---|
1918-1965 | Verkocht, in dienst bij de RTM als personenrijtuig | |
1965 | Buiten dienst | |
1966-1971 | Verkocht aan TS, opgeslagen in Hellevoetsluis | |
1971 | Overgebracht naar de Museumstoomtram in Hoorn | |
1976-1990 | Na restauratie in dienst | |
1990-1995 | Buiten dienst | |
1995-2019 | In dienst |
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure