Carriage 24 (AB24) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Name | SBM AB24 |
---|---|
Manufacturer | Allan & Co´s Koninklijke Nederlandsche Fabrieken van Meubelen en Spoorwegmaterieel N.V., Rotterdam |
Type | Personenrijtuig |
Year build | 1925 |
Gauge | 1435 (oorspronkelijk mm |
Location | Hoorn |
Ready for service? | ja |
Status NRR | B |
Classification | 2'2' |
Orig. owners | Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldeghem (SBM) |
Historical numbers | AB24 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1925 bouwde Allan uit Rotterdam een serie van 9 rijtuigen voor de Stoomtram-Maatschappij Breskens-Maldegem (SBM). De rijtuigen kwamen in dienst onder de nummers 22-27 en 28-30. Toen de lijn Breskens - Cadzand - Sluis in 1926 voltooid was kwamen de rijtuigen naar de nieuwe remise te Draaibrug. De wagens hebben dus enkele maanden bij de fabrikant gestaan, alvorens zij daadwerkelijk werden geleverd.
De serie werd opgedeeld in twee aparte series, met onderling kleine verschillen. De AB24 van de Museumstoomtram behoort tot de 22-27 serie, dus deze zal hier nader beschreven worden. De rijtuigen boden plaats aan 14 eerste klasse en 28 tweede klasse passagiers. Aan een zijde van het rijtuig zaten langsbanken, de andere zijde had dwarsbanken. De rijtuigen waren uitgerust met schroefremmen en Rose-kachels.
De bak van de 24 werd in 1949 als vakantiehuis naar Cadzand. Van 1956 tot 1984 diende het als kleedlokaal bij de voetbalclub Maldegem. In 1984 is het verworven door de Stichting Brabant-Rail, waarna het rijtuig in 1994 is ondergebracht bij de Museumstoomtram.
In 2004 is begonnen aan de gehele restauratie van het personenrijtuig SBM AB24. Het rijtuig is binnengekomen als totaal wrak en word door diverse deskundigen onder handen genomen. Na demontatie is begonnen met het opnieuw opbouwen volgens de originele tekeningen.
Het rijtuig heeft inmiddels zijn typische 'uiterlijk' weer teruggekregen en staat weer op zijn draaistellen. De karakteristieke daklijsten, waarop in Jugendstil de volledige maatschappij naam 'Stoomtram Mij Breskens - Maldegem' is geschilderd, maken het rijtuig uniek in de collectie van de Museumstoomtram. Tevens is ook het Jugendstil SBM logo in drie kleuren op de zijkanten van het rijtuig geschilderd en is het totale rijtuig diverse malen gelakt.
Inmiddels is het rijtuig voorzien van buffers en gesmede hekken op de balkons. Tevens hebben de balkondeuren hun definitieve plaats gekregen en is de stoomverwarmingsinrichting inwendig aangebracht. Het rijtuig is nu geheel voorzien van glas en op dit moment wordt gewerkt aan het pas maken van de raamkozijnen voor de zakramen. De slijtagelatten zijn gelegd en grijs geschilderd. Net als vroeger krijgt het rijtuig ook weer olielampen voor de verlichting. Deze worden totaal nieuw geconstrueerd en gefabriceerd, wat mogelijk gemaakt is door een sponsorbijdrage.
Halverwege 2006 heeft het rijtuig een proefrit door de krapste boog, bij de Museumstoomtram, met goed gevolg doorstaan. De rijeigenschappen zijn voortreffelijk, te meer door de in twee richtingen geveerde draaistellen. In 2009 is het rijtuig in dienst gesteld en rijdt tegenwoordig regelmatig mee in de stam historische Nederlandse tramrijtuigen.
1925-1926 | Opgeslagen bij Allan in Rotterdam, alvorens uitgeleverd aan de SBM | |
---|---|---|
1926-1949 | In dienst bij de SBM als personenrijtuig | |
1949-1956 | Verkocht en in gebruik als zomerhuisje in Cadzand | |
1956-1984 | Verkocht en in gebruik als kleedlokaal bij voetbalclub Maldeghem | |
1984-1995 | Verkocht aan SBR en opgeslagen in Breda | |
1995 | In bruikleen afgestaan aan de Museumstoomtram, opgeslagen bij Corus(Hoogovens) in Beverwijk | |
1998 | Overgebracht naar Hoorn | |
2004 | Begin van een totale restauratie | |
2009-nu | In dienst gesteld |
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure