Carriage 60 (B60) van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Name | SHM B 60 |
---|---|
Manufacturer | ÖBB Werkplaats, St. Pölten |
Type | Personen rijtuig |
Year build | 1951 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Hoorn |
Ready for service? | ja |
Total length | 10,9 m |
Classification | 2 |
Max. speed | 60 km/h |
Orig. owners | Östereichische Bundesbahn (ÖBB) |
Historical numbers | ÖBB 38.209 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
In 1951 bouwde de ÖBB Werkplaats te St. Pölten de 38.209 voor de Östereichische Bundesbahn (ÖBB). Het rijtuig werd gebouwd op een onderstel en frame wat stamt uit 1913. In 1975 stelde de ÖBB het lokaalspoorrijtuig buiten dienst.
De Museumstoomtram kocht in 1975 de ÖBB 38.209 en transporteerde deze naar Hoorn. Bij de Museumstoomtam kwam het lokaalspoorrijtuig als buffetrijtuig in dienst onder het nummer SHM Buf60. Het complete interieur is verwijderd en het rijtuig is opnieuw ingericht met een bar, koelkast, gascomfoor en andere benodigdheden. In eerste instantie kwam het rijtuig op de baan in de kleuren crème-groen (naar voorbeeld van de RTM-Buffetwagen). Later zijn de kleuren veranderd in crème-wijn rood.
In de winters van 2011 en 2012 de Buf60 binnengenomen voor revisie in de werkplaats te Hoorn. De complete zij- en kopwanden zijn vervangen, het dak voorzien van nieuwe dakbedekking, onder het rijtuig zijn onnodige onderdelen gesaneerd, de balkons zijn voorzien van schotten en staanders tot aan het plafon. Maar de meest opvallende verandering is toch wel de kleur van het rijtuig, welke is gewijzigd in NS donker groen. De zwarte band net onder de ramen en de witte beschrifting maken het rijtuig af.
Door de gedaante verwisseling heeft het rijtuig een meer historisch verantwoorde uitstraling en laat zien hoe de vroegere Nederlandse Lokaalspoorrijtuigen er in het verleden uitzagen. In combinatie met NS C290 en de collectie Nederlandse Spoorgoederenwagens vormen de donker groene Oostenrijkers een mooie Lokaalspoor stam.
Sinds april 2012 was de SHM Buf60 in zijn nieuwe gedaante op de baan te vinden en werd voornamelijk ingezet in de reguliere (boot)tramdienst. Na de indienststelling van Buffetrijtuig 501 is de Buf60 weer omgebouwd naar de 'B60'. De bar is verwijderded en het interieur is weer voorzien van banken met lederen bekleding.
1951-1975 | In dienst bij de ÖBB als personenrijtuig | |
---|---|---|
1975 | Verkocht aan de Museumstoomtram | |
1975-nu | In dienst bij de Museumstoomtram als buffetrijtuig | |
Winter 2011 | Revisie/Metamorfose | |
Winter 2012 |
Revisie/Metamorfose |
|
2020 | Ombouw naar personenrijtuig na indienststelling SHM 501 |
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure