Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Motor unit 40 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Jan Adriaanse

NameWSM 40
TractionDiesel
ManufacturerDeutsche Werke Kiel (DWK)
TypeMotorrijtuig IV
Works number36
Year build1923
Gauge1435 mm
LocationOpslag te Zwaag
Ready for service?nee
Status NRRA
Weight18 ton
Total length13,42 m
ClassificationB'B'
Traction detailsDiesel mechanisch
Orig. ownersWestlandsche Stoomtramweg-Maatschappij (WSM)
Historical numbersWSM 40, MK 10
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Motorrijtuig WSM 40

Het DWK-motorrijtuig dat de WSM bestelde, werd het eerste in Nederland dat niet de spitse koppen van de oudere DWK-modellen bezat. Het werd in 1923 afgeleverd en ging dienst doen op de trajecten Den Haag – Hoek van Holland en Loosduinen – Kijkduin. Het eerder in 1923 alvast gehuurde motorrijtuig, dat onder hetzelfde nummer dienst had gedaan, ging terug naar de fabriek.


Het nieuwe motorrijtuig 40 bevatte in totaal 40 zitplaatsen, 11 eerste en 29 tweede klasse. Het is, met onderbrekingen wegens technische storingen, in gebruik gebleven totdat de WSM het reizigersvervoer geheel naar autobussen ging overbrengen. In 1939 werd de WSM 40 verkocht aan de Moerser Kreisbahn. Hier werd naar verloop van tijd een andere aandrijfinstallatie geïnstalleerd en aan de koppen verbouwd. In 1969 is het naar Nederland terug gekeerd.


Restauratie van de WSM 40

De wagenbak en de motoren zijn al gerestaureerd, maar men heeft moeten wachten met de opbouw van het geheel omdat men andere prioriteiten stelt en de opbouw relatief veel tijd zal kosten. Een belangrijk punt wat ook meespeelt is de moeilijkheidsgraad van de versnellingsbak, die tijdens het rijden zeer veel "gevoel" vergt.


Wanneer het motorrijtuig verder zal worden gerestaureerd is nog niet bekend, maar het zou zeker een prachtige aanvulling zijn op het huidige rijdend materieel.


Geschiedenis

1923-1930    In dienst bij WSM
1931-1969    In dienst bij Moerser Kreisbahnen
1969    Verkocht aan de Museumstoomtram, via de TS
1975    Buiten dienst gesteld
1996    Bakframe herbouwd en draaistellen gereviseerd, in afwachting van afbouw opgeslagen in Zwaag
Links

Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure