Carriage 32 (B32) van Museum Buurtspoorweg (MBS)
Name | ÖBB 37120 |
---|---|
Manufacturer | Grazer Wagonfabrik, Graz, Oostenrijk |
Type | N28 |
Year build | 1930 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Haaksbergen |
Ready for service? | ja |
Weight | 19,5 ton |
Total length | 13,280 m |
Classification | 2 |
Orig. owners | BBÖ, DR, ÖBB, privé (B) |
Historical numbers | BBÖ Ci 32 243 DRG 206480 ÖBB Bi 37120 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Ontwerp en bouw
De rijtuigen van het type N28, waartoe dit rijtuig behoort, waren de eerste geheel stalen rijtuigen (Ganzstahlbauart) die voor de nationale Oostenrijkse Spoorwegen zijn gebouwd. Ze werden tussen 1928 en 1930 gebouwd door zowel de Grazer Wagonfabrik als de Simmeringer Maschinen- und Wagonbau AG, Wien. Het verschil met de zogenaamde en in Nederland meer bekende gereconstrueerde ‘Spantenwagen’ is goed te herkennen aan de bij de N28 ver naar buiten liggende en daardoor goed zichtbare stelbalken. Het MBS-rijtuig is dus van een ander type en is nooit omgebouwd. Ze werd in 1930 door de Grazer Wagonfabriek onder fabrieksnummer 35272 afgeleverd aan de Österreichische Bundesbahnen (BBÖ).
Historische inzet
De BBÖ stelde haar in dienst onder nummer Ci 32 243 en ze werd gestationeerd in Sankt Valentin. Na de ‘Anschluss’ van Oostenrijk bij het Duitse Rijk werd ook dit rijtuig in 1938 ondergebracht in het DRG-nummerschema onder nummer 206480. Na de oorlog werd ze, weer onder beheer van de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), vernummerd in Bi 37120. De laatste revisie kreeg ze op 14.09.1978. Na aflopen van deze revisietermijn op 14.09.1981 werd ze in December 1981 afgevoerd.
De geschiedenis van ons rijtuig was lange tijd onduidelijk, totdat één van onze medewerkers via de website Tramways.at in contact kwam met dhr. Bernhard Graf uit Wenen. Hij voorzag ons van alle bovengenoemde gegevens. De eerder over dit rijtuig door MBS gepubliceerde gegevens waren dus deels onjuist.
Museaal verleden
Na de buitendienststelling is ze in 1982 gekocht door een particulier in België. Hij stelde dit rijtuig samen met een ander rijtuig type N28 ter beschikking aan de Toeristische Trein Zolder (TTZ). In 1991 houdt de TTZ op te bestaan en worden de twee rijtuigen weggezet op het emplacement te Hasselt (B). In 1995 worden beide rijtuigen aldaar door MBS verworven waarvan direct één exemplaar wordt doorverkocht aan de STAR (B 114). In 1996 komt MBS rijtuig 32 naar Haaksbergen, wordt gereviseerd en vervolgens geschilderd door leerlingen van de schildersopleiding S.P.O.S. In 2006/2007 ondergaat het rijtuig een grote algehele herstelling en revisie en wordt uitwendig in de kleuren crème-groen geschilderd. In de zomer van 2012 verschijnt ze tenslotte weer in de groene kleur en met de opschriften zoals ze als ÖBB 37120 heeft rondgereden.
Waardestelling, huidige inzet en toekomst
Het rijtuig heeft een grote zitplaatscapaciteit (62 personen) en is door haar open interieur en warme kleuren geliefd bij reizigers en personeel. Ze doet frequent dienst op reguliere rijdagen. Ofschoon het rijtuig een grote waarde heeft voor de exploitatie, geliefd is bij de gebruikers, in uitstekende technische staat verkeert en een goede visuele eenheid vormt met het Duitse lokaalspoorwegmaterieel, past het minder binnen de museale doelstellingen en missie van MBS. Er wordt overwogen om het rijtuig van tafeltjes te voorzien om bij grote toeloop op de lunch- en dinerarrangementen, een aanvulling te kunnen vormen op restauratierijtuig MBS nr. 44
Aanbevolen bronnen
- Dhr. Bernhard Graf, Wenen
- ‘Het Lokaalspoor’
Data maintained by:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure