Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Locomotive 12 van Museum Buurtspoorweg (MBS)

1

Loc 12 in 2021 Sevrien Ferrée

2345
NameRij-ijzer / 't Gekje
TractionDiesel
ManufacturerO&K Orenstein & Koppel, Nordhausen
TypeL200
Works number1298
Year build1920
Gauge1435 mm
LocationHaaksbergen
Ready for service?ja
Status NRRB
Weight9,5 ton
Total length5,460 m
ClassificationBdm
Power40 HP (29,4 kW)
Max. speed15 km/h
Orig. ownersMeer en Berg te Santpoort / Twentsche Stoomblekerij te Goor
      
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar

Loc 12 is in 1920 door O&K Orenstein & Koppel (voorheen Montania, Nordhausen) gebouwd voor het Provinciaal Ziekenhuis in Santpoort. De loc kreeg in Santpoort al gauw de bijnaam 't Gekje', doelend op de aard van de inrichting. Dit was namelijk een gesloten inrichting voor psychiatrische patienten. Hier rangeerde ze met kolenwagens van het station naar het ketelhuis en met ketelwagens gevuld met koolteer terug naar het station. De inrichting had voor dit transport eigen ketelwagens. In 1953 werd het raccordement van de inrichting gesloten en werd het locje verkocht. Tot die tijd had ze een aandrijving met een blinde as en drijfstangen.

In dit jaar ging ze via O&K Amsterdam, waar ze een nieuwe motor, een nieuwe aandrijving en een andere motorhuif kreeg naar de Twentsche Stoombleekerij te Goor. Dit bedrijf had een aansluiting op het station Goor-West aan de oude spoorlijn van Neede naar Hellendoorn. Daar bleef ze rangeren tot 28 mei 1972 tot het raccordement werd opgebroken.

Een jaar later, in 1973, werd ze door oplettendheid van een MBS-medewerker in Goor ontdekt en door bemiddeling aan de MBS overgedragen. De eerste jaren werd ze intensief als rangeerlok bij de MBS gebruikt en was tevens een aantal jaren de vaste rangeerlok in Boekelo. Door de afsluting van de lijn naar Enschede was daar geen oploopmogelijkheid. Hierdoor was er dus in Boekelo een rangeerloc nodig, om de stoomloc weer aan de voorzijde van de trein te krijgen.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd ze buiten dienst gesteld en werd er begonnen aan een omvangrijke restauratieklus, die door andere prioriteiten weer werd stil gelegd. In 2009 is de loc op een los stukje spoor geplaatst naast de draaischijf in Haaksbergen.

In 2016 is de loc van haar sokkel gehaald en gedemonteerd. De jaren daarna is de loc geheel gereviseerd en gerestaureerd. De MBS werkplaats heeft bij de revisie van dieselmotor en wisselbak veel hulp en steun gekregen van de medewerkers van de Stichting 162. In 2019 en 2020 hebben de MBS-medewerkers de algehele montage, aanleg bekabeling, afbouw, inrichting en schilderwerk voor hun rekening genomen. Daarbij is gekozen voor de staat waarin ze bij de Twentsche Stoomblekerij te Goor dienst heeft gedaan. Op 31 december 2020, nog net op de valreep van haar 100ste levensjaar, maakte de loc weer haar eerste meters op eigen kracht. Ze is in 2021 hernieuwd in dienst gesteld.

 

Data maintained by:
Michel Dispa, email: dispa(a)hetnet.nl
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure