Locomotive 67 (M 67) van De Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
Name | RTM M 67 |
---|---|
Traction | Diesel |
Manufacturer | Centrale werkplaats RTM, Rotterdam |
Type | Diesel-electrische locomotief |
Year build | 1949 |
Gauge | 1067 mm |
Location | Ouddorp (ZH) |
Ready for service? | ja |
Status NRR | A |
Weight | 21,6 ton |
Total length | 10,94 m |
Classification | B'2' |
Traction details | Dieselmotor GMC 6-cilinders met electrische overbrenging Smit Slikkerveer naar twee motorien in één draaistel |
Orig. owners | N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) |
Historical numbers | MBS LE 103, MBS EL 103, MBS D IV, (MBS EL 101), RTM M 68, RTM M 67 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Diesel-electrische locomotief RTM M 67
In 1913 bouwde de firma Allan de post-bagagewagen LE 103 voor de Maas Buurtspoorweg (MBS), later de EL 103. De wagen werd verbouwd tot dieselloc D IV. In 1946 werd deze dieselloc verkocht aan de N.V. Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (RTM) en kwam in hetzelfde jaar nog in dienst als de RTM M 68. Tijden een brand in 1947 werd de loc grotendeels verwoest en buiten dienst genomen.
De Centrale werkplaats van de RTM bouwde in 1949 de loc weer op, echter in gewijzigde vorm met bagageruimte. Zeer waarschijnlijk werd er gebruik gemaakt van onderdelen van de MBS EL 101. In 1949 is de loc als RTM M 67 in dienst gekomen en heeft dienst gedaan tot 1966. Na het einde van de tramdienst in februari 1966 werd de M 67 nog gebruikt voor de opbraak van de lijn in Rotterdam.
De door de MBS gebouwde locs stonden model voor de bouw van de RTM M 67. De loc is een belangrijke ontwikkeling in het verloop van de historie van het Nederlands railvervoer. Het betreft hier een van de eerste moderniseringen, het toepassen van motortractie middels bestaand verbouwd materieel. Deze modernisering was nodig om de economische gevolgen van de crisisjaren 1930 het hoofd te kunnen bieden.
Daarna werd hij aangekocht door de Papierfabriek Gennep. Die fabriek was toen erg bekend door een TV spotje over de 'Page patent luierette met plasgootje', een soort pamper. Deze fabriek is/was gevestigd op de terreinen van de vroegere MBS werkplaats, of er althans vlak bij.
In 1966 is de RTM M 67 verworven door de Papierfabriek Gennep en in 1967 in bruikleen afgestaan aan het het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM). Hier heeft de loc jaren lang buiten gestaan, tot 1991. In dit jaar is de loc in eeuwigdurende bruikleen afgestaan aan de Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij (S. v/h RTM). In 1991 is de RTM M 67 overgebracht naar Ouddorp (ZH) alwaar in 1998 is gestart met de restauratie.
Tijdens de restauratie zijn grote delen van de loc, noodgedwongen, opnieuw geconstrueerd. Te denken valt aan de totale bak, de draaistellen en de rolluiken. Nog originele onderdelen zijn de motorinstallatie, elektromotoren, elektrische componenten en de bedieningsinstallatie.
1913-193. | In dienst bij de MBS als post-bagagewagen | |
---|---|---|
193. | Verbouwd tot dieselloc D IV | |
1946 | Verkocht aan de RTM, in dienst als M 68 | |
1947 | Verwoest door brand | |
1949 | Nieuwbouw door CW RTM, in dienst als M 67 | |
1949-1966 | In dienst bij de RTM | |
1966 | Verworven door de Papierfabriek Gennep | |
1967-1991 | Verworven door NSM en tentoongesteld in Utrecht | |
1991 | In eeuwigdurende bruikleen afgestaan aan de S. v/h RTM en overgebracht naar Ouddorp (ZH) | |
1998-2009 | Omvangrijke restauratie | |
2009-nu | In dienst gesteld |
Periode 3A*: 1945 tot 1950
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure