Locomotive 35 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)
Name | SHM 35 Griezel |
---|---|
Traction | Diesel |
Manufacturer | LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg |
Type | Diesellocomotief V22B |
Works number | 262555 |
Year build | 1975 |
Gauge | 1435 mm |
Location | Hoorn |
Ready for service? | ja |
Weight | 23,3 ton |
Total length | 6,94 m |
Classification | Bdh |
Max. speed | 35 km/h |
Traction details | 1975-2006 2006-.... |
Orig. owners | VEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale |
Historical numbers | V2 |
Diese Tekst ist leider nicht im Deutsch verfügbar
Diesellocomotief SHM 35 Griezel
In 1975 bouwde LOWA Lokomotivbau Karl Marx te Babelsberg deze loc van het type V22B voor VEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale alwaar de loc in dienst kwam als V2. Tot 1991 deed de V2 hier dienst, waarna de loc werd verkocht aan een Nederlandse schroothandelaar. De loc kwam terecht bij HKS Metals te Amsterdam en werd te koop aangeboden.
De oude SHM loc 35 was betrokken bij een ongeluk met een NZH-lijnbus. De schade aan de loc was dermate groot dat de loc buiten dienst werd gesteld en de Museumstoomtram op zoek moest naar een nieuwe diesellocomotief. De oude 35 werd afgevoerd en staat tegenwoordig als blikvanger bij de firma J. Blokdijk te Hoorn.
De 'nieuw' aan te schaffen diesellocomotief zou voornamelijk gebruikt gaan worden voor rangeerwerk te Hoorn, maar ook voor het rijden van werktreinen van de afdeling Weg & Werken. In 1998 viel het oog van de afdeling Materieel & Werkplaatsen op deze loc. De loc werd in 1998 gekocht van HKS Metals te Amsterdam en overgebracht naar Hoorn. In 1999 werd de loc na revisie in dienst gesteld onder het nummer 35.
Tijdens de eerste revisie verruilde de loc zijn 'Duits' blauw voor het meer 'historische' SHM-groen. Verder werden de koplampen verwijderd en historischer uitziende koplampen van de oude 35 gemonteerd. Omdat de loc niet geheel past binnen de doelstellingen en daarbij ook niet erg aantrekkelijk is kreeg de loc de naam 'Griezel', daarnaast speelt ook het duistere DDR verleden van de loc een aanzienlijke rol bij de keuze.
In de periode 1999-2006 heeft loc 35 'Griezel' bewezen wat de DDR-kwaliteit inhield. De loc stond regelmatig buiten dienst door diverse defecten en is dan ook meerdere malen uit elkaar geweest. Om toch over een betrouwbare diesellocomotief te beschikken is in 2006 besloten tot het vervangen van de motor. In juni 2006 is de oude motor, een watergekoelde achtcilindermotor van Elbewerk Rosslau, uit de locomotief gehaald en vervangen door een luchtgekoelde tiencilindermotor van Deutz. De Deutz motor is oorsprongkelijk afkomstig uit een poldergemaal. Na de geslaagde inbouw en diverse geslaagde proefritten kon de loc weer in dienst worden genomen.
1975-1991 | In dienst bij VEB Anschlußbahngemeinschaft Vorfertigung Halle/Saale | |
---|---|---|
1991 | Loc buiten dienst gesteld | |
1992-1998 | Opgeslagen bij HKS Metals te Amsterdam | |
1998 | Verkocht aan de Museumstoomtram | |
1998-1999 | Revisie | |
1999-2006 | In dienst gesteld, in deze periode vaak buiten dienst | |
2006 | Revisie, motor vervangen door een Deutz motor | |
2006-nu | In dienst |
Data maintained by:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Please substitute (a) for @, this is an anti-spam measure