Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Restauratie rijtuig 4268-42 van Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)

ZLSM

NaamBreda
FabrikantMetropolitan Cammell Carriage & Wagon Co Ltd / Breda Milaan
TypePullman Breda Dining car (2e klas)
Bouwjaar1927 ( chassis ) 1955 ( opbouw )
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsSimpelveld
Bedrijfswaardigja
Gewicht53 ton
Lengte o/b23,452 m
Asindeling2`2`
Max. snelheid160 km/h
Oorspr.eigenaarsWagons-Lits
Hist. nummers4268, 51 66 08-106
      

De 4268 is oorspronkelijk gebouwd als Pullman salonrijtuig 2e klasse zonder keuken met als nummer 4112 en behoorde tot dezelfde serie als het DSM-Pullman rijtuig 4129. Het rijtuig werd ingezet in de tussen Amsterdam en parijs verkerende 'Etoile du Nord'.

Op het frame van de in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigde 4112 werd in 1955 het restauratierijtuig met nummer 4268 gebouwd bij de firma Breda te Milaan. In diezelfde periode werden in totaal zo'n honderd Pullman rijtuigen omgebouwd tot restauratiewagens. De voor de Pullmans karakteristieke ovale vensters werden vervangen door rechthoekige ramen en de Pullmankleuren blauw-crème door blauw over de gehele zijkanten. De 4268 kreeg 36 losse zitplaatsen.
In opdracht van de Belgische Spoorwegen zijn in 1986 in de werkplaatsen van Wagon Lits in Oostende nog eens vijf van deze restauratierijtuigen, waaronder de 4168, gerenoveerd en aangepast voor snelheden tot 160 km/h waarbij ondermeer de Pennsylvania draaistellen zijn vervangen door Minden Deutz. Andere aanpassingen waren het vergroten van de keuken door het laten vervallen van twee eindportieren en een balkon, het aanbrengen van airconditioning en het vervangen van klassieke vouwbalgen door standaard UIC-rubber balgen.

In de oranje-witte kleuren hebben deze rijtuigen tot ongeveer 1994 dienst gedaan op een aantal internationale verbindingen.

Aan de 4268 is sinds de zomer van 2001 druk gewerkt om het te reviseren. Het rijtuig was uitgerust met moderne rubber balgen voor de overloopgedeelten. Deze zijn verwijderd en vervangen door oorspronkelijke vouwbalgen, zodat het rijtuig gecombineerd kan worden met onze andere rijtuigen.

Daarbij is ook de constructie van de bak 'verouderd' met de oorspronkelijke kolenbakken op de kopwanden.

In het voorjaar van 2002 is een begin gemaakt met de belijning en belettering en is een set originele Wagon-Lits emblemen aangeschaft.

Het rijtuig werd in mei voor het eerst ingezet, zonder keuken, voor een bruiloftrit.

Hierna is begonnen met de revisie van de keuken en de electra. In de keuken zijn alle installaties verwijderd en is een geheel nieuwe vloer aangebracht. Daarna is zo goed als alle bedrading van het rijtuig vervangen.

Inmiddels is het electrische systeem van het rijtuig nagenoeg weer in orde en is begonnen met de wederopbouw van de keuken.

Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz@miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.