Loc 332-06 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Naam | Conrad |
---|---|
Tractievorm | Diesel-hydraulisch |
Fabrikant | Orenstein-Koppel & Lubecker Maschinenbau A.G. |
Type | Köf III |
Fabrieksnummer | 26376 |
Bouwjaar | 1964 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 22 ton |
Lengte o/b | 7,83 m |
Asindeling | B |
Vermogen | 240 PK (176,4 kW) |
Max. snelheid | 45 km/h |
Tractiedetails | Motor type: MWM RHS 518A |
Oorspr.eigenaars | Deutche Bahn, Bombardier - Talbot Aachen |
Hist. nummers | 332-139.5, T246 |
Geschiedenis:
Deze lok is op 12 januari 1965 bij de Deutsche Bundesbahn in dienst gekomen in Düsseldorf. Tot 1970 heeft hij daar dienst gedaan. Van juni 1970 t/m januari 1987 is de lokomotief vervolgens gestationeerd geweest te Hagen-Eckesey. Daarna is hij tot 1993 gestationeerd geweest in Hamm en vervolgens tot maart 1997 in Mönchengladbach.
Op 10 maart 1997 is de machine gekocht door de firma Talbot te Aachen voor rangeerwerkzaamheden op en rond haar fabrieksterrein.
Bij Talbot kreeg de machine het nummer T246.
De machine kreeg op 6 november 1997 een grote revisie bij Siemens in Moers en werd opnieuw geschilderd in de Bombardier-Talbot-kleuren.
Na een aanrijding had de lok een zodanige schade opgelopen dat het voor Talbot economisch niet meer rendabel was om de machine te herstellen. Tegen schrootprijs heeft de ZLSM de machine kunnen overnemen. Na een inspectie van de technische staat en na proefdraaien van de motor is op 27 januari de lok per dieplader overgebracht van Aken naar Simpelveld.
Deze lok is bij de ZLSM in 2000 geheel gereviseerd, zowel constructief als motorisch, en wordt ingezet voor het rijden van werktreinen en rangeerwerkzaamheden.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.