Loc 332-03 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Naam | Spaniol |
---|---|
Tractievorm | Diesel-hydraulisch |
Fabrikant | Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg |
Type | Köf III |
Fabrieksnummer | 13800 |
Bouwjaar | 1964 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 24 ton |
Lengte o/b | 7,83 m |
Asindeling | Bdh |
Vermogen | 240 PK (176,4 kW) |
Max. snelheid | 45 km/h |
Tractiedetails | Motor type: MWM RHS 518A |
Oorspr.eigenaars | Deutsche Bundesbahn (DB) |
Hist. nummers | Köf 11 187, Köf-III 332.187 |
Historie:
De Köf-III 332.187 is haar loopbaan in 1964 bij de DB begonnen op het depot (Bw) Krefeld onder het oude nummer Köf 11 187. Op 9 mei 1965 werd ze overgeplaatst naar Bw Düren, waar in 1968 het nummer werd gewijzigd in Köf-III 332.187. Na opheffing van Bw Düren op 1 januari 1984 is de lok overgeplaats naar Bw Aachen-West, waar ze jarenlang dienst heeft gedaan.
In het najaar van 1994 kreeg de lokomotief een revisie-beurt en vlak na de weder-indienststelling scheurde een koppakking van de tweede cilinder, waardoor de machine onbruikbaar werd.
Aangezien men bij de DB de beschikking had over meerdere Köf-III lokomotieven, werd besloten de lok te laten staan. Mede gezien het beleid bij de DB om alle ketting-aangedreven lokomotieven langzaam aan buiten dienst te stellen.
De 332.187 was uiteraard een exemplaar met ketting-aandrijving. Het gevolg was dat de machine op 1 januari 1995 officiëel ter zijde werd gesteld. De officiële afvoer-datum werd 31 juli 1995.
De lokomotief werd daarna door de DB te koop aangeboden, waarna op 26 augustus 1996 de 332.187 door de ZLSM werd aangeschaft. Op 13 september is de lok vervolgens overgebracht naar Simpelveld.
Na het vervangen van de koppakking en enkele kleine reparaties kon de machine op 27 september reeds haar dienst aanvangen bij de ZLSM. Na een grondige schilderbeurt is de machine in de kleurstelling van de ZLSM huisstijl gebracht.
De lok heeft bij de ZLSM eveneens een naam gekregen, en wel 'Spaniol', ter ere van een DB-medewerker van Aachen-West. Mede dankzij deze man kwam de aanschaf van de lok tot stand. Daarnaast heeft hij ons bijzonder geholpen bij het verkrijgen van onderdelen en technische informatie over deze lok.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.