Loc 244-02 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Naam | Esslingen |
---|---|
Tractievorm | Diesel-hydraulisch |
Fabrikant | Machinefabrik Essingen |
Type | Neuhof-Q 700PS (V60) |
Fabrieksnummer | 5278 |
Bouwjaar | 1961 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | nee |
Gewicht | 57 ton |
Lengte o/b | 10,5 m |
Asindeling | C |
Vermogen | 700 PK (514,5 kW) |
Max. snelheid | 60 km/h |
Tractiedetails | Motor type : MAN L 12 V18/21 |
Oorspr.eigenaars | Hütenwerke te Oberhausen, Eisenbahn und Häfen GmbH |
Hist. nummers | 206, EH 244 |
Historie:
Het type Neuhof-Q 700PS is een prototype dat werd ontwikkeld volgens de specificaties van de DB V60. In 1962 komt de 'Esslingen' voor het eerst in dienst bij de firma Hüttenwerke in Oberhausen, waar zij het nummer 206 kreeg.
Negen jaar later, in 1971, kwam de lok in dienst van het staalbedrijf Thyssen AG met haar nieuwe nummer 244, en nog datzelfde jaar verhuisde ze naar de Eisenbahnd und Häfen GmbH. Dit vervoersbedrijf gaat dan het spoorvervoer verzorgen tussen Dinslaken en Duisburg Hochfeld.
Vervoerd worden ijzererts, kolen, cokes, vloeibaar staal en gewalste ijzer- en staalproducten. Er moest door de EH244 zwaar werk verricht worden.
Omdat de lok, ondanks zijn 700 pk, uiteindelijk niet meer sterk genoeg bleek voor het werk, werd zij afgedankt.
De ZLSM was op dat moment juist op zoek naar een stevige rangeerlok. Na het bezoek van een delegatie om de machine te bekijken werd besloten tot aanschaf. Op 16 juni 1994 werd het 'Lauffähigkeitserzeugnis' getekent en de dag erna kwam de lok op eigen kracht van Duisburg naar Herzogenrath.
Dinsdag 21 juni bracht een NS-lok de machine naar Heerlen, waarna op 7 juli 1994 de machine werd overgebracht naar Simpelveld.
Bij de ZLSM heeft de EH 244 tot de zomer van 1996 dienst gedaan, waarna technische problemen noodzaakten tot een uitgebreide motorrevisie. Op 7 Oktober 2001 was de revisie nagenoeg voltooid en kon de machine voor het eerst weer lopen na een stilstand van meer dan vijf jaar.
Hierna zijn er nog diverse modificaties uitgevoerd, zoals o.a. inbouw van een betere koelwater-voorverwarmer. Op de stoomtreindagen van 8 en 9 juni 2002 werd de Esslingen voor het eerst weer ingezet. Aansluitend is de machine in de juiste kleurstelling volgens de ZLSM-huisstijl gebracht.
In 2009 is de motor van de EH 244 aan een grote revisie onderworpen. Zes zuigervoeringen zijn vervangen, evenals de zuigerveren, aangezien deze nauwelijks nog compressie leverden. Tegelijk werd een begin gemaakt met de inbouw van ATBe, welke in het voorjaar van 2010 in bedrijf is genomen. In 2012 kampt de loc weer met problemen.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.