Loc 248-08 van de Miljoenenlijn - Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM)
Naam | Sik |
---|---|
Tractievorm | Diesel-elektrisch |
Fabrikant | Werkspoor |
Type | Locomotor DE200 |
Fabrieksnummer | 698 |
Bouwjaar | 1935 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Simpelveld |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 21 ton |
Lengte o/b | 7,22 m |
Asindeling | Bo |
Vermogen | 84 PK (61,7 kW) |
Max. snelheid | 60 km/h |
Tractiedetails | Motor type: Stork Ricardo R153 |
Oorspr.eigenaars | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
Hist. nummers | NS 248 |
Historie:
In de jaren 20 van de vorige eeuw waren de Nederlandse Spoorwegen op zoek naar een 'locomotor' voor rangeerwerkzaamheden op stations. Uiteindelijk werd na diverse prototypen een serie locomotoren met benzinemotor gebouwd bij Schwartzkopff (103-119) en Werkspoor (120-152). Deze werden in dienst genomen tussen 1930 en 1932.
Na het succes van deze serie werd besloten een zwaardere versie met dieselmotor en electrische overbrenging te ontwikkelen. Een eerste serie van 12 locomotoren werd bij Werkspoor besteld en werd in 1934 geleverd (201-212). Tussen 1935 en 1940 werd door Werkspoor en de Centrale Werkplaats in Zwolle nog een aantal series gebouwd. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog waren er in totaal 121 locomotoren afgeleverd, de serie 201-321. In 1949 besloot de NS de serie nogmaals uit te breiden met 48 locomotoren. Deze werden tussen 1949 en 1951 afgeleverd door N.V. Werkspoor.
In 1972 werd een van de sikken als proef uitgerust met een 1,5 ton wegende hydraulische telescoopkraan van HIAB. De kraan is geplaatst op de achterzijde van de locomotor, boven op de batterijkast. Daarvoor werd de batterijkast aangepast en werden de zandbakken verplaatst. De kraan wordt aangedreven door een hydropomp die d.m.v. V-snaren is gekoppeld met de motor. De kraan heeft een bereik van maximaal 6,5 meter, waarbij een gewicht van 1,5 ton kan worden getild.
Data beheerd door:
David Merz, email: david.merz(a)miljoenenlijn.nl
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.