Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Beiwagen GVB 731 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam

Foto: Wikimedia Commons

NahmeGrootbordes bijwagen
HerstellerWerkspoor, Utrecht
Baujahr1914
Spurweite1435 mm
StandortAmsterdam
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht6.700 Kg ton
Länge über die Puffer9,56 m
Achsfolge2
Urspr. EigentümerGTr, GVBA
Historischen NummerGTr 731, GVBA 731
      
This text is not yet available in English

Dit aanhangrijtuig is gebouwd en in dienst gesteld in 1914 als onderdeel van de serie GTr 701 - 840. Zij werden "grootbordessers" genoemd naar de  ruimte op de balcons of bordessen. Bij aflevering waren deze aanhangrijtuigen voorzien van langsbanken.

In de jaren 1935 en 1941 werden alle "grootbordessers" voorzien van dwarsbanken. Het aantal zitplaatsen bleef gelijk maar het aantal staanplaatsen nam toe evenals het comfort.

Het aanhangrijtuig bood nu plaats aan 20 zittenden en 40 staande passagiers die nu reden in rijrichting in plaats van zijdelings. De klapraampjes werden voor de helft vastgezet en de andere helft werd vervangen door ventilatieroosters.

Vanaf 1932 werden alle trams van de Gemeente Tram voorzien van de nieuwe blauwe kleur. Dus ook de "grootbordessers" ( of "boldakkers" zoals het publiek ze noemde).

In 1968 werd het aanhangrijtuig buiten dienst gesteld en werd het aangewezen als museumrijtuig. Het is in 1999 gerestaureerd in de toestand  van 1938 met de hierboven beschreven wijzigingen.

Het aanhangrijtuig is eigendom van een particulier in bruikleen bij de EMA.

Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.