Aanhangrijtuig GVB 731 van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Naam | Grootbordes bijwagen |
---|---|
Fabrikant | Werkspoor, Utrecht |
Bouwjaar | 1914 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Amsterdam |
Bedrijfswaardig | ja |
Gewicht | 6.700 Kg ton |
Lengte o/b | 9,56 m |
Asindeling | 2 |
Oorspr.eigenaars | GTr, GVBA |
Hist. nummers | GTr 731, GVBA 731 |
Dit aanhangrijtuig is gebouwd en in dienst gesteld in 1914 als onderdeel van de serie GTr 701 - 840. Zij werden "grootbordessers" genoemd naar de ruimte op de balcons of bordessen. Bij aflevering waren deze aanhangrijtuigen voorzien van langsbanken.
In de jaren 1935 en 1941 werden alle "grootbordessers" voorzien van dwarsbanken. Het aantal zitplaatsen bleef gelijk maar het aantal staanplaatsen nam toe evenals het comfort.
Het aanhangrijtuig bood nu plaats aan 20 zittenden en 40 staande passagiers die nu reden in rijrichting in plaats van zijdelings. De klapraampjes werden voor de helft vastgezet en de andere helft werd vervangen door ventilatieroosters.
Vanaf 1932 werden alle trams van de Gemeente Tram voorzien van de nieuwe blauwe kleur. Dus ook de "grootbordessers" ( of "boldakkers" zoals het publiek ze noemde).
In 1968 werd het aanhangrijtuig buiten dienst gesteld en werd het aangewezen als museumrijtuig. Het is in 1999 gerestaureerd in de toestand van 1938 met de hierboven beschreven wijzigingen.
Het aanhangrijtuig is eigendom van een particulier in bruikleen bij de EMA.
Data beheerd door:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.