Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Beiwagen GVB 754 van der Electrische Museumtramlijn Amsterdam

1

Aanhangrijtuig GVB 754 in Revisie, Amsterdam, 29 april 2012 Foto: Rob Klok

23
NahmeGrootbordes bijwagen
HerstellerWerkspoor Utrecht
Baujahr1916
Spurweite1435 mm
StandortAmsterdam
Betriebsfähigkeit.nee, in revisie
Gewicht6,70 ton
Länge über die Puffer9,56 m
Achsfolge2
Urspr. EigentümerGTr, GVB
Historischen NummerGTr 754, GVB 754
      
This text is not yet available in English

      


Dit aanhangrijtuig is gebouwd en in dienst gesteld in 1916 als onderdeel van de serie GTr 701 - 840. Zij werden "grootbordessers" genoemd naar de  ruimte op de balcons of bordessen. Bij aflevering waren deze aanhangrijtuigen voorzien van langsbanken.

In de jaren 1935 en 1941 werden alle "grootbordessers" voorzien van dwarsbanken. Het aantal zitplaatsen bleef gelijk maar het aantal staanplaatsen nam toe evenals het comfort.

Het aanhangrijtuig bood nu plaats aan 20 zittende en 40 staande passagiers die nu reden  in de rijrichting in plaats van zijdelings. De klapraampjes werden voor de helft vastgezet en de andere helft werd vervangen door ventilatieroosters.

In 1943 werden 2 zitplaatsen verwijderd waardoor er 6 staanplaatsen bijkwamen zodat het aanhangrijtuig nu plaats bood aan 18 zittende en 46 staande passagiers.

Vanaf 1932 werden alle trams van de Gemeente Tram voorzien van de nieuwe blauwe kleur. Dus ook de "grootbordessers" ( of "boldakkers" zoals het publiek ze noemde).

In 1968 werd het aanhangrijtuig buiten dienst gesteld en werd het aangewezen als museumrijtuig. In 2010 is de restauratie van dit aanhangrijtuig in de toestand  van 1948 begonnen.

Het aanhangrijtuig is eigendom van een particulier en in bruikleen bij de EMA.

Links

Daten verwalted durch:
Henk Boshuyzen, email: hjj.boshuyzen(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.