Triebwagen 106 (A106) van TS-Depot Scheveningen (TS Schev)
Nahme | NZH A106 |
---|---|
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | Waggonfabrik Uerdingen AG |
Typ | Motorrijtuig |
Baujahr | 1910 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Remise Scheveningen |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 18,8 ton |
Länge über die Puffer | 10,4 m |
Achsfolge | Bo |
Leistung | 160 PS (117,6 kW) |
Urspr. Eigentümer | Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH) |
Historischen Nummer | NZH A6, NZH A106 |
This text is not yet available in English
In 1910 bouwde Waggonfabrik Uerdingen AG de serie A1 -10 voor de Noord-Zuid Hollandse Vervoer Maatschappij N.V. (NZH). In 1918 stelde de NZH een nieuw schema vast voor de gebruikte letters bij de nummer aanduiding. Hierdoor kreeg de serie de nummers A101 - 110.
De rij-eigenschappen bleken al vrij snel niet optimaal. Door de vaste truck en de korte radstand in verhouding tot de lengte van de rijtuigbak konder er geen hoge snelheden worden gereden, zonder dat het rijtuig onnodig ging slingeren en schommelen. Ook de remcapaciteit was niet optimaal. Naast de handberemming was er geen motorcompressor ingebouwd, maar slecht alleen een ascompressor. hierdoor kon er alleen gecompimeerde lucht worden geperst zolang er gereden werd. Tot de buitendienststelling heeft het motorrijtuig deze reminstallatie altijd behouden.
De NZH A106 werd in 1949 buiten dienst gesteld en verkocht. De wagenbak werd overgebracht naar Niewkoop. Hier deed de wagenbak dienst als noodwoning en later als schuur. In 1983 is het motorrijtuig verworven door de Tramweg Stichting (TS). Bij de TS is gestart met de restauratie, die waarschijnlijk ik 2006 kan worden afgerond.
1910-1949 | In dienst bij de NZH als motorrijtuig | |
---|---|---|
1949-1983 | Verkocht, in dienst als noodwoning en schuur in Niewkoop | |
1983-2006 | Verworven door de TS en start restauratie | |
2006 | Verwachte in dienst stelling na volledige restauratie |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.