Triebwagen 307 van TS-Depot Scheveningen (TS Schev)
Nahme | GTr 307 Stoeltjesrijtuig |
---|---|
Antriebsart | Electrisch |
Hersteller | Werkspoor, Amsterdam / Centrale Werkplaats GTA |
Typ | Stoeltjesrijtuig |
Baujahr | 1910/1914 |
Spurweite | 1435 mm |
Standort | Remise Scheveningen |
Betriebsfähigkeit. | nee, in revisie |
Status NRR | A |
Gewicht | 11,275 ton |
Länge über die Puffer | 0,9248 m |
Achsfolge | Bo |
Leistung | 50 PS (36,8 kW) |
Antrieb | 2 Siemens x 25 kWH |
Urspr. Eigentümer | Gemeentetram Amsterdam (GTr) |
Historischen Nummer | GTr 307 |
This text is not yet available in English
In bouwde de periode 1910 - 1911 bouwde de firma Werkspoor te Amsterdam de serie 410 - 420 voor de Gemeentetram Amsterdam (GTr). Hier kwam de serie in dienst als aanhangrijtuig met dwarsbanken die omklapbaar waren, dit in tegenstelling tot wat gebruikelijk was in die tijd. De rijtuigen konden in de zomer dienen als semi-open rijtuigen, doordat de ramen zeer ver naar beneden geschoven konden worden. Zo stonden de rijtuigen al snel bekend als seizoensrijtuigen.
In 1913 werden de rijtuigen vernummerd in 301 - 320, ter voorbereiding van de ombouw tot motorrijtuig, wat plaats vond in 1914 (met uitzondering van de 315, welke al in 1913 werd omgebouwd).
De motorrijtuigen, ook bekend onde de naam 'Stoeltjesrijtuigen', werden bij de GTr in 1930 verbouwd, waarbij de balkonpuien iets werden uitgebouwd, waardoor deze enige gelijkenis vertoonden met Union-motorwagens. Na eerst op diverse lijnen gereden te hebben, werden zij vanaf 1931 het vaste materieel van lijn 2, tot de staking van de tramdiensten in de herfst van 1944. De lijn 2 keerde pas weer terug in 1947, tot die tijd werd de serie op diverse andere lijnen ingezet. In de periode 1952 - 1956 werden motorrijtuigen buiten dienst genomen en afgevoerd.
Alleen de GTr 307 bleef in complete staat bewaard bij het Nederlands Tram Museum in Weert. Hier bleef het motorrijtuig tot 1969, waarna het werd geplaatst bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik (SHM). In 1974 ging de 307 van de SHM terug naar Amsterdam. Doordat het motorrijtuig jaren lang in de openlucht had gestaan was de staat snel achteruit gegaan.
In de jaren tachtig werd getracht de 307 te restaureren, wat er toe leidde dat het motorrijtuig als bouwpaket achter in de loodsen bij het Haarlemmermeerstation terecht kwam. Totdat in 1999 weer werd begonnen aan de restauratie door de Stichting Tramwerk (ST), onder beheer van de Tramweg Stichting (TS). De restauratie van de wagenbak kon in 2001 worden afgerond, waarna het geheel werd overgebracht naar de Hoofdwerkplaats Tram (HWT) van het GVB te Diemen-Zuid. In 2002 is de 307 hier geplaatst op de gereviseerde truck van Slijpwagen GVB SL2, welke is voortgekomen uit de GTr 311.
Door ruimte gebrek in Diemen, werd de GTr 307 in 2003 overgebracht naar het TS-depot Scheveningen. Hier is verder gewerkt aan de inbouw en afwerking van de electrische installaties. Ok zijn er naar voorbeeld van het orgineel, nieuwe schakelkasten gebouwd.
Op 20 november 2004 werd het restauratiewerk bekroond met de Jan Voermanprijs 2004, voor de uiterst geslaagde restauratie van de GTr 307. Op dit moment word de laatste hand gelegd aan de restauratie van de GTr 307, welke voorlopig ook als Amsterdamse tram in de Hofstad Den Haag zal verblijven.
1910-1914 | In dienst bij de GTr als aanhangrijtuig | |
---|---|---|
1914 | Revisie, ombouw tot motorrijtuig | |
1914-1954 | In dienst bij de GTr als motorrijtuig | |
1954-1969 | Verworven door het Nederlands Tram Museum in Weert | |
2003-nu | Overgebracht naar TS Scheveningen, in restauratie |
Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.