Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 50 1255 van Stoom Stichting Nederland (SSN)

© P.A.N. Esseling

TractievormStoom
FabrikantArnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg
TypeBaureihe 50 ( 050-053 )
Fabrieksnummer9283
Bouwjaar1941
Spoorwijdte1435 mm
StandplaatsRotterdam Noord Goederen
Bedrijfswaardignee
Gewicht135 ton
Lengte o/b22,940 m
Asindeling1'Eh2 2`2`
Vermogen1600 PK (1.176,0 kW)
Max. snelheid80 / 80 km/h
TractiedetailsKetel:
- Maximale werkdruk 16 bar
- Voorzien van oververhitter
Overbrenging:
- 2 Cillinders
- Stoomverdeling volgens Heusinger ( Walschaert )
Oorspr.eigenaarsDeutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), Deutsche Bundesbahn (DB)
Hist. nummersDB 50 1255, DB 051 255-8
      

De bauhreihe 50

Aan het eind van de jaren 1930 kwam er de behoefte aan een sterke lokomotief voor de nevenspoorlijnen, die ook geschikt moest zijn voor het trekken van reizigerstreinen. Dit resulteerde in de serie 50. Met een asdruk van 15 ton, en de mogelijkheid om zowel vooruit als achteruit, tender voor op, een maximum snelheid te halen van 85 km/u werd het een populaire machine. In totaal werden er bijna 3800 locomotieven van deze serie gebouwd. Tevens werd op basis van deze serie, een vereenvoudigde serie ontwikkeld, de serie br 52. Na de tweede wereldoorlog zijn er, als oorlogs-herstelbetaling, veel locomotieven van deze serie over gedragen aan België, Frankrijk, Polen, Roemenië en Oostenrijk. Door de omnummering in 1968 werden de locomotieven van de serie Br50 ingedeeld als br050-053.


De 50 1255

De locomotief behoorde tot het depot Duisburg-Wedau, die over de laatste locomotieven van de serie beschikte. Net als de meeste locomotieven van de serie 50, beschikte de 50 1255 over een kabine tender, die plaats gaf aan en conducteur en begeleider van goederentreinen. Toen de machine in 1977 werd aangekocht door de SSN kreeg ze op verzoek van de SSN een normale tender.


In 1977 is de machine overgebracht naar Rotterdam, en wacht nog steeds op een zeer grote revisie. Volgens de SSN zal dat niet lang meer duren. Gezien de techniche staat van de machine, zal het voor een groot gedeelte nieuw / her bouw worden. In tegensteling tot de moderne Reko 50'ers, zijn er weinig altbau 50'ers, waaronder de 50 1255, bewaard gebleven. En zo vertegenwoordigd deze machine, als een van de weinig overgebleven 50'ers van de eens zo grote locomotiefserie BR50.

Data beheerd door:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.